مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

روحانی: توقیف رسانه آخرین راه است

  روحانی: توقیف رسانه آخرین راه است

رییس جمهوری با بیان اینکه «بگذاریم میدان قلم و بیان، میدانی باز باشد تا حقایق برای مردم و جامعه تبیین شود»، اظهار داشت: منتقدان و مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود، اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند و نقد کنند.
 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه در آیین اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری و پایگاههای اطلاع رسانی افزود: جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی جشنواره احترام به آزادی بیان در زمینه ارتباطات و اطلاع رسانی به جامعه است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اینکه گفته می شود عصر امروز، عصر اطلاعات و ارتباطات است، این سخن با واقعیت دنیای امروز منطبق است.

رییس جمهوری با بیان اینکه ارتباطات و اطلاعات، آفریننده اصلی قدرت در یک کشور است، گفت: اگر قدرت را به قدرت سخت و نرم تقسیم کنیم، بی تردید بخش بزرگی از قدرت نرم در اختیار صاحبان اندیشه، فکر، بیان و قلم است.

وی اضافه کرد: هر کشور که در آن آزادی اندیشه، سخن ، بیان، قلم و گردش آزاد اطلاعات بیشتر باشد، زمینه پیشرفت و تعالی در این کشور مهیاتر خواهد بود.
 
ادامه مطلب ...

فتوژرنالیسم

فتوژرنالیسم

مصاحبه حاضر در فروردین ماه 1390 در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها با هدف آشنایی با دومین جلد کتاب فتوژرنالیسم، انجام شده است.

 قانون عکاسی، جایگاه فتوژرنالیسم در کشور و همچنین شناخت دگرگونی در محتوای فتوژرنالیسم پس از ورود رسانه های الکترونیکی جدید و فضای مجازی از جمله نکاتی است که با عباسی در باره  آن ها سخن گفته ایم.

اسماعیل عباسی (1326، تبریز) بر این باور است که عکاسان مطبوعات در ایران عمدتاً از طریق تجربة شخصی در مطبوعات به کار عکاسی پرداخته‌اند و همچنین معتقد است که « قانون بد بهتر از بی‌قانونی است»، ما قوانین مشخص و آشکاری در زمینه عکاسی نداریم، در نتیجه هم عکاس و هم مجریان قانون گله مند هستند.

عباسی  در این باره پیشنهاد مشخصی دارد: در صورت تشکیل نشست بین کارشناسان عکاسی و نیروی انتظامی می توان به قوانین مطلوبی که هم عکاس و هم متولیان نظم در جامعه را خشنود کند دست یافت.

استاد عباسی در زمینه عکاسی در دوره انقلاب و جنگ تحمیلی می گوید: "پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مستقیماً بر عکاسی مستند و عکاسی خبری تأثیر گذاشت و در واقع می‌توان گفت فتوژورنالیسم در این دوره ها دچار تحول و دگرگونی شد."

 امیدواریم این گفتگو به سوالات احتمالی خوانندگان کتاب پاسخ دهد.

   ادامه مطلب ...