مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

اصول خبرنویسی و خبرنگاری


اصول خبرنویسی (خبرگزاری پانا )

مقدمه  

برای حرفه خبرنگاری اصولی یکسان و بین‌المللی ‏تعریف نشده است. این که چه طور باید کار کرد، یا اجازه ‏می‌دهند چه طور کار کنیم از کشوری به کشور دیگر و حتی در میان مجموعه های خبری فرق ‏می‌کند. با این حال، اصولی کلی وجود دارد که ‏روزنامه‌نگارهای سراسر جهان اغلب با آن موافق هستند.

در سال 1987 از سوی سازمان یونسکو، اعلامیه ای درباره نقش رسانه های جمعی در تقویت صلح جهانی و تفاهم بین المللی به تصویب رسید که در آن  بر  تربیت اخلاقی و اجتماعی خبرنگاران، آزادی مبادله اخبار و اطلاعات به عنوان یک حق اساسی، کوشش خبرنگاران برای دریافت اخبار و اطلاعات صحیح برای ارائه به عموم مردم، تحقیق و اندیشیدن در صحت خبر، تحریف یا مخدوش نکردن عمدی خبر، پنهان نکردن خبر از دید مردم، ایمان کامل به خیر، مصلحت و حسن نیت به جامعه، جرم دانستن تخطئه و افترا به اشخاص، جرم دانستن سرقت ادبی و انتساب اخبار به عقاید و مولفات دیگران و احترام گذاشتن به شهرت، شان و حیثیت افراد در آن  تأکید شده بود.

 خبرچیست؟

در تازه ترین کتابی که استادان دانشگاه علامه طباطبایی منتشر کرده اند، تعاریف گوناگون زیر با در نظر گرفتن ابعاد مختلفی از خبر ارایه شده است:

v    خبر گزارشی از واقعیت است، ولی هر واقعیتی را نمی توان خبر نامید.

v    خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد.

v    خبر الزاماً گزارش رویدادهای جاری (تازه ها) نیست، ممکن است واقعه یی که سالها قبل رخ داده، با نمایان شدن اطلاعات تازه ارزش خبری پیدا کند. (اخبار مربوط به اکتشافات باستان شناسی، عملیات جاسوسی و...)

v    خبر، رویدادی است که قرار است اتفاق بیفتد، اما هنوز رخ نداده است. (خبر مربوط به مسافرتها، ملاقاتها، کنفرانسها و...)


 

نویسندگان

ادامه مطلب ...