مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

روحانی روی جلد «تایم»



روحانی روی جلد «تایم»
«دیپلماسی ایرانی» در کانون توجه هفته نامه های جهان

نویسنده: فرنگیس بیات


هفته نامه های مختلف جهان در هفته ای که گذشت، سیاست خارجی ایران را در میان موضوعات مهم مورد بررسی خود قرار دادند. برخی با نگاه صرف سیاسی با تاکید بر معادلات توازن قوا و بعضی دیگر مثل «اکسپرس» چاپ پاریس، با تحلیلی تاریخی سعی در فهم جهت گیری امروز دستگاه سیاست خارجی ایران دارند. در این میان هفته نامه «تایم» با چاپ عکس نیمرخی از رییس جمهوری ایران روی جلد و مقاله «فرید زکریا» که قیاسی است از بهبود روابط میان پکن و واشنگتن در دهه 1970، این شیوه را برای ازسرگیری رابطه تهران -واشنگتن قابل تکرار می داند.
    فرید زکریا در مطلبی که تیتر آن در سرجلد« مجله تایم» آمده است می نویسد: اکنون ناظر رقص دیپلماتیک میان تهران – واشنگتن هستیم؛ رقصی که در نهایت به تماس تلفنی بی سابقه ختم شد. باید پرسید آیا ما شاهد تکرار سال 1972 هستیم؟ در این سال بعد از دهه ها دوری میان آمریکا و چین، واشنگتن راه آشتی را با چین در پیش گرفت که باعث تغییر جهان شد. آیا ما با تهران و واشنگتنی روبه رو هستیم که درگیر خصومتی دیرسال هستند و احتمالادر حاشیه تغییری مشابه قرار دارند؟ پاسخ یک کلام است؛ خیر. می دانیم که تحول روابط چین و آمریکا در سال 1972 باعث شد تا چین به شکل فوق العاده ای تبدیل به قدرت اقتصادی بازارمحور با درهای باز به سوی جهان شود. برای 40سال چنین بهبودی در اوضاع اقتصادی دور از تصور اکثر چینی ها بود. این تغییر در سال های حکومت «مائو» اتفاق افتاد، که چهره ای به غایت ضدغربی و کمونیست بود. اما قیاس بهتر برای بررسی روابط ایران - آمریکا یکی دیگر از اتفاق های سال 1972 و آن دیدار میان ریچارد نیکسون و لئونید برژنف در مسکو بود؛ اولین دیدار یک رییس جمهوری آمریکا از اتحاد جماهیر شوروی که به آغاز دوران تنش زدایی و کاهش تنش در دوران جنگ سرد و بهبود روابط بهتر منتهی شد. این محتمل ترین چیزی است که می توانیم از روابط تهران -واشنگتن انتظار داشته باشیم. هم اکنون نیز تنش زدایی با ایران ممکن است و ارزش پیگیری دارد. مسیر پیش رو اینچنین به نظر می رسد که ایران با غنی سازی اورانیوم تا میزان پنج درصد موافقت کند. در صورت پذیرش چنین سطحی از غنی سازی، انحراف برنامه صلح آمیز هسته ای به نظامی، هم دشوار و هم زمانبر است. ایران هم اکنون این پیشنهاد را رد می کند اما سال 2010 پیشنهاد مشابهی را پذیرفته بود. زکریا نوشته خود را در تایم اینگونه پایان داده است: «ایران تمدن بزرگ و سرزمینی پهناور است. غم انگیز است که این کشور منزوی و خارج از نظام جهان قرار بگیرد.»  

  ادامه مطلب ...

آزادی رسانه‌ها صدمه‌ای به کشور نمی‌رساند

آزادی رسانه‌ها صدمه‌ای به کشور نمی‌رساند


هاشمی رفسنجانی: آزادی رسانه‌ها در حد قانون اساسی هیچ صدمه‌ای به کشور نمی‌رساند

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در دنیای معاصر هیچ سدّی نمی‌تواند جلوی آگاهی مردم را بگیرد، به مصادیق انحرافات افراطیون به حرکت‌های مردمی سالهای اخیر در کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: افراط، بیداری اسلامی را به روز سیاه کشانده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از اعضای انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، اطلاع‌رسانی و رشد آگاهی مردم را رسالت پیامبران و همه انسانهای عاقل دانست و اظهار کرد: در دنیای معاصر هیچ سدّی نمی‌تواند جلوی آگاهی مردم را بگیرد و تلاش برای بی‌خبر نگه داشتن مردم بیهوده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قوانین و مصرحات قانون اساسی گفت: آزادی رسانه‌ها در حد قانون اساسی هیچ صدمه‌ای به کشور نمی‌رساند.

ایشان با اشاره به جایگاه عقل در دین مبین اسلام و تأکید آن به عنوان پیامبر باطنی، نگاه فقهای شیعی، مخصوصاً شیخ مرتضی انصاری را بسیار مهم خواند که آنچه عقل حکم می‌کند، شرع نیز حکم می‌نماید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان سیر تاریخی جنایاتی که افراطیون در جوامع اسلامی از صدر تاکنون ‌کرده‌اند، گفت: تعصبات کورکورانه جنایات ضد بشری را در تاریخ تکرار می‌کند و کشتن مخالفان سلیقه را حلال می‌پندارد. 

ادامه مطلب ...

شماره موبایل

شماره موبایل


09123265175 09123264499 09123268777 09123266597 09123263194 09123264060 09123269936 09123260816 09123264125 09123267251 09123262347 09123264278 09123264934 
ادامه مطلب ...

فینال مسابقات بین المللی اسکی


فینال مسابقات بین المللی اسکی

فینال مسابقات بین المللی اسکی آلپاین روز چهارشنبه در پیست اسکی دربندسر برگزار شد. این رقابت‌ها به منظور کسب سهمیه المپیک زمستانی سوچی ۲۰۱۴انجام شد

بیست

ایسنا: این عکس کوه عقاب در نزدیکی یزد است.



ایسنا: این عکس کوه عقاب در نزدیکی یزد است.


 


  ادامه مطلب ...