مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

سخنان روحانی درباره آزادشدن فیس‌بوک و ماهواره

سخنان روحانی درباره آزادشدن فیس‌بوک و ماهواره/ نگران نباشید
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳
 
رئیس‌جمهور تأکید کرد: در پشت بام‌ها و بالکن‌ها با ماهواره مبارزه کردیم، اما تاثیری نداشت؛ نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت.
سخنان روحانی درباره آزادشدن فیس‌بوک و ماهواره/ نگران نباشید
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم پایانی چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن تبریک روز ارتباطات و اطلاعات اظهار داشت: انشاءالله جوانان عزیز با تلاشی که در زمینه این صنعت دارند، ما را به خودکفایی خواهند رساند.

وی افزود: کلمه ارتباطات در گذشته معمولا در حد ارتباط فرد با اعضای خانواده، طایفه، قبیله در روستا و شهرها اطلاق می‌شد اما امروز این ارتباطات از مرز قبیله و کشور خارج شده است. امروز در سطح جهانی، ما شهروندان جدیدی به نام کاربران داریم.

** کم‌کم به سوی یک خانواده جهانی در حال حرکت هستیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کاربر در واقع همان شهروند جامعه نوین جامعه امروز است، اظهار داشت: وقتی بحث در این بود که ما به سمت دهکده جهانی حرکت کنیم امروز کم‌کم به سوی یک خانواده جهانی در حال حرکت هستیم. امروز می‌بینیم، کشورهایی با چند صد هزار جمعیت و شهروند، کشور تشکیل دادند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است.

** در هر دقیقه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر لایک را در فیسبوک شاهدیم

به گفته روحانی دنیای ارتباطات و اطلاعات دنیای عجیب و غریبی است و در هر دقیقه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر لایک را در فیسبوک شاهدیم و علاوه بر آن نیز تنها در گوگل در هر دقیقه ۲ میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند و همچنین در هر دقیقه ۷۰ ساعت فیلم وارد یوتیوب شده و در همان زمان یک میلیون و سیصد هزار نفر این فیلم را یا می‌بینند یا دانلود می‌کنند و این به معنای یک تحول بزرگ در دنیای امروز است.
 
ادامه مطلب ...

روش های نوین تدریس

روش های نوین تدریس
تعریف روش:


« روش در مقابل واژه ی لاتینی «متد » به کار می رود ، وواژه ی متد در فرهنگ فارسی « معین » و فرهنگ انگلیسی به فارسی «آریانپور »به :روش ، شیوه ،راه ،طریقه ، طرز ، اسلوب معنی شده است . به طور کلی «راه انجام دادن هر کاری » را روش گویند .روش تدریس نیز عبارت از راه منظم ،با قاعده و منطقی برای ارائه درس می باشد .


تقسیم بندی روش تدریس :


1 ـ روشهای تاریخی 2 ـ روشهای نوین « صفوی ، ص 239، 1370)
« اصطلاح تدریس ،اگر چه در متون علوم تربیتی مفهومی آشنا به نظر می رسد ،اکثر معلمان و مجریان برنامه های درسی با معنی و ماهیت درست آن آشنایی دارند . برداشتهای مختلف معلمان از مفهوم تدریس می تواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوه ی کار کردن با آنها تأثیرمثبت یا منفی بر جای گذارد . برداشت چند گانه از مفهوم تدریس می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ؛از مهمترین آنها ضعف دانش پایه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از دیدگاههای مختلف تربیتی است. گاهی آشفتگی و اغتشاش در درک مفاهیم تربیتی به حدی است که بسیاری از کارشناسان ، معلمان و دانشجویان این رشته مفاهیمی چون پرورش ، آموزش ،تدریس و حرفه آموزی را یکی تصور می کنند وبه جای هم به کار می برند . این مفاهیم اگر چه ممکن است در برخی جهات وجوه مشترک و در هم تنیده داشته باشند ، اصولاً مفاهیم مستقلی هستند و معنای خاص خود را دارند .
پرورش یا تربیت «جریانی است منظم و مستمر که هدف آن هدایت رشد جسمانی ، شناختی ، اخلاقی و اجتماعی یا به طور کلی رشد همه جانبه شخصیت دانش آموزان در جهت کسب و درک معارف بشری و هنجارهای مورد پذیرش جامعه و نیز کمک به شکوفا شدن استعداد آنان است » (سیف ،1379 ، 28 ) . بر اساس چنین تعریفی پرورش یک نظام است ، نظامی که کارکرد اساسی اش شکوفا کردن استعداد و تربیت شهروندانی است که هنجارهای مورد پذیرش جامعه راکسب کنند و متعهد به ارزشهای آن باشند . حتی بسیاری از صاحب نظران تربیتی کارکردی فراتر از کارکرد ذکر شده برای پرورش قائلند و معتقدند که القای ارزشها و سنتها و اخلاقیات پذیرفته شده جامعه به افراد یکی از قدیمی ترین دیدگاه پرورشی است ، به جای چنین کارکردی ،نظام تربیتی باید رشد مهارتهای شناختی از قبیل تفکر انتقادی ، تحلیل ارزشها و مهارتهای گروهی را در کانون کارکردهای خود قرار دهد تا زمینه ی مردم سالاری در جامعه فراهم شود . (میلر ،1983) گروهی دیگر نیز بر این باورند که نظام تربیتی باید عامل تغییر و تحول اجتماعی باشد . (فریره ، 1972 )
تحلیل مفاهیم و کارکردهای ذکر شده نشان می دهد که به هیچ وجه نمی توان مفهوم «پرورش » را با مفاهیمی چون آموزش ،تدریس و یا حرفه آموزی یکی دانست .پرورش مفومی کلی است که می تواند سایر مفاهیم را در درون خود جای دهد .
مفهوم آموزش برخلاف پرورش یک نظام نیست ، بلکه آموزش فعالیتی است هدفدار واز پیش طراحی شده ،که هدفش فراهم کردن فرصتها و موقعیت هایی است امر یادگیری را در درون یک نظام پرورشی تسهیل کند و سرعت بخشد .بنابراین آموزش وسیله ای است برای پرورش ، نه خود پرورش .آموزش یک فعالیت مشخص و دقیق طراحی شده است ؛پس هدفهای آن دقیق تر و مشخصتر و زودرستر از هدفهای پرورشی است .آموزش ممکن است با حضور معلم ویا بدون حضور معلم از طریق فیلم ،رادیو ،تلویزیون و سایر رسانه ها صورت گیرد .
مفهوم تدریس به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق می افتد اطلاق می شود . تدریس بخشی از آموزش است و همچون آموزش یک سلسله فعالیت های منظم ، هدفدار واز پیش تعیین شده را در بر می گیرد و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از سوی معلم است . به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که به وسیله ی رسانه ها و بدون حضور و تعامل معلم با دانش آموزان صورت می گیرد به هیچ وجه تدریس گفته نمی شود. بنابر این آموزش معنایی عامتر از تدریس دارد . به عبارت دیگر می توان گفت هر تدریسی آموزش است ،ولی هر آموزشی ممکن است تدریس نباشد .

چهار ویژگی خاص در تعریف تدریس وجود دارد که عبارتند از :


الف ) وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان
ب) فعالیت بر اساس اهداف معین واز پیش تعیین شده
ج ) طراحی منظم با توجه به موقعیت و امکانات
د) ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری . » ( شعبانی ،ص 9 ، 1382)
تعریف تدریس :

  ادامه مطلب ...

دلیل توقیف روزنامه قانون!!

علت اصلی توقیف روزنامه قانون مشخص شد

download (1) شنیده ها حاکی از این است که روزنامه قانون به دلیل انتشار مطلبی درباره "آزادی محمد رویانیان به قید وثیقه 100 میلیاردی" که از شب گذشته توسط برخی از سایت های خبری منتشر شده بود توقیف شد.

به گزارش خبرنگار بهاران نیوز، شنیده ها حاکی از این است که روزنامه قانون به دلیل انتشار مطلبی درباره “آزادی محمد رویانیان به قید وثیقه ۱۰۰ میلیاردی” که از شب گذشته توسط برخی از سایت های خبری منتشر شده بود توقیف شد. این روزنامه که از ابتدای انتشار با استقبال مردم مواجه شده بود صبح امروز به دستور دادستان عمومی و انقلاب تهران توقیف شد.