مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

اعتراض هانیه‌توسلی و طناز‌طباطبائی + عکس




اعتراض هانیه‌توسلی و طناز‌طباطبائی + عکس




درس جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی


درس جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی


مفهوم مدیوم « Medium » یا وسیله ارتباطی که جمع آن مدیا است کلمه ای است لاتین و معنای آن بطور کلی جریان انتقال از طریق وسایل ارتباطی است .

مس مدیا « Mass Media » عبارت است از آن وسیله  ارتباطی که مورد توجه جماعت کثیری می باشد .

اصطلاح وسایل ارتباط جمعی شامل ان دسته از وسایلی می گردد که در تمدن جدید بوجود آمده و مورد استفاده هستند .

ویژگی اصلی آنها قدرت و توانایی زیاد و شعاع عمل وسیع است . از جمله این وسایل می توان به تلویزیون ،  رادیو ، سینما و روزنامه ها و غیره اشاره کرد .

ژرژ گورویچ  تعریفی از جمع ، اجتماع و جماعت ارائه می نماید بدین گونه که واژه جمع مربوط به دسته ای است که درجه پیوستگی آنها با یکدیگر ضعیف است . جمع به عنوان نوعی تظاهر جامعه پذیری عمومی در گروههای جدای از هم که به صورت عامه مردم هستند تجلی میکند . در این شرایط ظهور ضعیف ترین درجه از پیوستگی اجتماعی کاملا طبیعی است . اجتماع عموما در گروههایی مشاهده میشود که سازمان یافته اند و دارای نثشهای معینی هستند . جماعت از نظر درجه پیوستگی و هوشیاری اعضاء در حد بالایی قرار دارد و تنها در جوامعی به چشم می خورد که در حالت بحران یا هیجان شدید هستند .

انواع ارتباط

 


   ادامه مطلب ...

اصول علم سیاست


  • اصول علم سیاست      

 

معانی سیاست:

حکم راندن، ریاست کردن، اداره کردن، مصلحت دیدن، تدبیرکردن، عدالت، داوری، شکنجه، نگاهداری، حراست، کشورداری این معانی در بسیاری از فرهنگ لغات مطرح شده از جمله دهخدا ( دخو ).

سیاست مفهوم پیچیده و دشواری است. نخستین سختی یا مشل از مفهوم سیاست از نامشخص بودن و نامعین بودن قلمرو سیاست ناشی می شود.

دومین مشکل به تمییز امور سیاسی از امور غیرسیاسی بر می گردد.

سومین پیچیدگی به این موضوع اشاره دارد که نخبگان و عامه مردم، معانی خاصی را از سیاست در ذهن خود دارند و در گفتگوهای خود بکارمی گیرند که این خود مشکل آفرین است.

نکته:  تنوع و گستردگی مفهوم سیاست در چندزمینه است:

الف)  در زمینه های گوناگون مطالب و موضوعات گوناگونی می توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بار سیاسی به خود می گیرند.

ب)  در حوزه علوم انسانی کمتر حوزه ای پیدا می شود که به اندازه سیاست فراگیر باشد یعنی سیاست بنحوی از انحاء همه افراد و گروه ها و جوامع بشری را دربر می گیرد، یعنی همه گیر و جامع الاطراف است.

 

تعاریف سیاست:


 


  ادامه مطلب ...

آهویی‌که‌برای‌نجات‌جانش‌سوار‌ماشین‌شد‌


آهویی‌که‌برای‌نجات‌جانش‌سوار‌ماشین‌شد‌!/‌تصاویر

این جانوران در ساواناها و بیشه‌های متراکم در کنیا، تانزانیا، سوازیلند، موزامبیک، شمال نامیبیا، بوتسوانا، زامبیا، زیمبابوه، جنوب آنگولا، شمال شرق آفریقای جنوبی، و اوگاندا یافت می‌شوند.


جام حوادث؛

صحنه هایی که می بینید مربوط به فرار یک ایمپالای سرگردان و فراری از دست دو یوزپلنگ گرسنه است که در پارک ملی کروگر در افریقای جنوبی رخ داد. این حادثه باورنکردنی زمانی رخ داد که یوزپلنگ های گرسنه دنبال ایمپالاها کرده و سعی کردند یکی از آنها را بدام بیندازند اما در نهایت حیرت و تعجب، ایمپالا خود را داخل ماشین پر از توریست پرتاب کرد تا زنده بماند.



یوزپلنگ ها که به شدت گرسنه بودند، درمانده شده و بدون شکار لای بوته زارها بازگشتند. سامانتا پیتن دریگ ۲۰ ساله یکی از توریستها در این صحنه بود که توانست از آنچه اتفاق می افتاد، فیلم گرفت. ایمپالا گاوسانی با جثه متوسط است که در آفریقا زندگی می‌کند. نام ایمپالا از واژه‌ای در زبان زولو به معنای «آهو» می‌آید. این جانوران در ساواناها و بیشه‌های متراکم در کنیا، تانزانیا، سوازیلند، موزامبیک، شمال نامیبیا، بوتسوانا، زامبیا، زیمبابوه، جنوب آنگولا، شمال شرق آفریقای جنوبی، و اوگاندا یافت می‌شوند. تعداد ایمپالاهای موجود در آفریقا تا ۲ میلیون عدد تخمین زده شده است.



دو بازیگر زن مشهور در کنار شجریان+ عکس



دو بازیگر زن مشهور در کنار شجریان+ عکس