مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

دکتر نعمت الله فاضلی، مطالعات فرهنگی و رسانه

سنجش میزان همبستگی ملی در میان اقوام آذری و ترک

نویسنده: ابراهیم حاجیانی نعمت الله فاضلی سید رضا صالحی امیری ندا خجسته نژاد

همبستگی از نگاه سیاستگذاری مجموع روندهایی است که به تقویت احساس تعلق افراد به اجتماع خود و افزایش احساس عضویت آن ها در یک اجتماع منجر می شود. ایجاد همبستگی ملی در یک جامعه مانند ایران اهمیت زیادی دارد؛ زیرا ایران کشوری چندقومیتی است و مبحث همبستگی ملی در ابعاد امنیتی و انسجام کشور اهمیت دارد. در پژوهش حاضر، شاخص های همبستگی ملی و عوامل مؤثر بر میزان همبستگی ملی بررسی شده است. ابعاد مختلف و مهم در بحث همبستگی ملی عبارت اند از: عواطف و پیوند فرهنگی، تعهدات ملی، ارتباطات و تعاملات اجتماعی، مشارکت و همکاری، وفاق در ارزش ها و کنترل جامعه بر فرد (نظام سیاسی). به همراه بحث همبستگی ملی، قوم گرایی و رابطة آن با همبستگی ملی نیز سنجیده شده است. بدین ترتیب، همبستگی ملی در تبریز و گنبدکاووس در میان دو قومیت آذری و ترکمن سنجیده شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش پیمایش است و جامعة نمونه نیز از طریق روش کوکران 384 نفر به دست آمده است. طبق نتایج پژوهش، همبستگی و قوم گرایی در میان قوم آذری سطح بالایی دارد؛ به طوری که میانگین همبستگی آذری ها 51/3 و قوم گرایی شان 01/4 است. همچنین، در میان قوم ترکمن همبستگی ملی با میانگین 92/3 و قوم گرایی با میانگین 13/4 در سطح بالایی قرار دارند. در مقایسة میان دو قوم همبستگی ملی قوم ترکمن بیشتر و به همین نسبت قوم گرایی این قوم بیشتر از قوم آذری است.

عناوین یادداشت ها 

ماکس هورکهایمر؛ پدر نظریه انتقادی


ماکس هورکهایمر؛ پدر نظریه انتقادی
ماکس هورکهایمر (Max Horkheimer) در نزدیکی اشتوتگارت زاده شد. پدرش صاحب یک کارخانه بزرگ پارچه‌بافی بود و نخست او را وارث اصلی خود قرار داد.
برترین ها: ماکس هورکهایمر (Max Horkheimer) در نزدیکی اشتوتگارت زاده شد. پدرش صاحب یک کارخانه بزرگ پارچه‌بافی بود و نخست او را وارث اصلی خود قرار داد.

اما ماکس جوان به مارکسیسم و جنبش چپ گرایش داشت و افزون بر این عاشق منشی پدرش شده بود. اختلاف خانوادگی چنان بالا گرفت که پدرش او را از ارث محروم کرد.

ماکس هورکهایمر؛ پدر نظریه انتقادی

۲۱ ساله بود که به دانشگاه فرانکفورت رفت و در عرض سه سال روان‌شناسی و فلسفه خواند و رساله دکترایش را درباره ایمانوئل کانت نوشت.

مکتب فرانکفورت


۲۴ ساله بود که با همکاران و هم‌فکرانش آدورنو، مارکوزه، اریش فروم و دیگران سرپرستی "موسسه پژوهش‌های اجتماعی" را در دانشگاه فرانکفورت بر عهده گرفت و پایه‌های تئوری انتقادی" و "مکتب فرانکفورت" را ریخت که بر اساس فلسفه عملی بر آن است که جامعه را به سمت و سویی تغییر دهد که در آن استقلال انسان‌ها تقویت شود.
  ادامه مطلب ...

تفکر خلاق، تریز triz


شرح چهل اصل نوآوری نظام یافته (TRIZ)



اصل ۱ – جداسازی / تفکیک کردن / تقسیم کردن / افراز کردن[1]

این اصل، جسم را به اندازه های کوچکتر تقسیم می کند.

الف. جسم را به اجزای جدا و مستقل از هم تقسیم کنید.

ب. جسم را به صورت قطعه قطعه به چند بخش تقسیم کنید.برای سوار و پیاده کردن راحت قسمت های آن

ج. میزان قطعه قطعه بودن و تقسیم پذیری جسم را افزایش دهید.


اصل ۲ – استخراج / حذف کردن / جداکردن / منفصل کردن / خلاصی یافتن از چیزی / برطرف کردن[2]

این اصل، مشخصه مزاحم را از سیستم جدا نموده و اقدام اصلاحی را تعریف می کند.

الف. حذف و یا جدا کردن مشخصه ، ویژگی، یا قطعه مزاحم و آسیب رسان یک جسم

ب. تنها مشخصه یا قطعه لازم و یا قسمت مفید و ضروری یک جسم را جدا کنید.

  ادامه مطلب ...

اسامی استادان علوم ارتباطات دانشگاه آزاد واحد الکترونیک


مدرک و رتبه

رشته تحصیلی

نام استاد

دکتریاستادیار

جامعه شناسی

اعظم آهنگر سله بنی

دکتریاستادیار

مدیریت دولتی

جعفر آهنگران

دکتریاستادیار

مدیریت رسانه ای

عطاء الهابطحی

دکتریاستادیار

آمار

احسان ارمز

دکتریاستادیار

آموزش عالی

میترا اسماعیلی

دکتریاستادیار

جامعه شناسی

مریم اسکافی نوغانی

دکتریاستادیار

آموزش و پرورش

علا الدین اعتمادی اهری

دکتریاستادیار

جامعه شناسی

فرهاد امام جمعه

دکتریمربی

علوم ارتباطات اجتماعی

حسین امامی رودسری

ارشداستادیار

جامعه شناسی

امیرمسعود امیرمظاهری

دکتریاستادیار

مشاوره و راهنمایی

حبیب اله اکبری

دکتریدانشیار

فلسفه تعلیم و تربیت

محسن ایمانی نایینی

دکتریاستادیار

علوم اجتماعی - مردم شناسی

علیباصری

دکتریاستادیار

علوم ارتباطات

علیرضا باقری ده آبادی 

ادامه مطلب ...

عنوان یادداشت ها