مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را حق شهروندان می‌دانیم

رییس‌جمهوری تأکید کرد: دولت به دنبال آن است تا از چارچوب توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات، در جهت آزادی عمل و رفاه مردم و صیانت از اخلاق، ارزش‌ها و منافع ملی استفاده کند و در این راستا باید به دانش داخلی تکیه کرده و توانمندی‌ها را روزبه‌روز افزایش دهیم.

رییس‌ جمهوری در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات:

جوانان باید در فضای مجازی اسلام رحمانی و فرهنگ ایرانی را به جهان معرفی کنند
ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را حق شهروندان می‌دانیم


رییس‌جمهوری تأکید کرد: دولت به دنبال آن است تا از چارچوب توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات، در جهت آزادی عمل و رفاه مردم و صیانت از اخلاق، ارزش‌ها و منافع ملی استفاده کند و در این راستا باید به دانش داخلی تکیه کرده و توانمندی‌ها را روزبه‌روز افزایش دهیم.



شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰

  -  محمدسعید نجفی مقدم

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پیش از ظهر امروز (شنبه) و در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) با تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی به خانواده بزرگ ارتباطات و فناوری کشور و جوانانی که در مسیر دستیابی کشور به خودکفایی در این صنعت تلاش می‌کنند، گفت: امروز ارتباطات از سطح منطقه و کشورها خارج شده و در سطح جهانی شاهد شهروندان جدیدی به نام کاربران هستیم که در حقیقت شهروند جامعه جهانی نوین دنیای امروز هستند.
رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه امروز برخلاف گذشته که جهان به سمت دهکده جهانی در حال حرکت بود، به سمت یک خانواده جهانی در حرکت است و گاهی یک شبکه اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است، گفت: دنیای ارتباطات و اطلاعات، دنیای بسیار پیچیده و عجیبی است؛ مشارکت میلیونی کاربران در بارگذاری، بازدید و ارائه نظر درباره یک مطلب در هر دقیقه در فضای اینترنت به معنای تحولی بزرگ در دنیای ارتباطات امروز است. 
ادامه مطلب ...

تصویر صورت‌های مضروب شده روزنامه نگاران

تصویر صورت‌های مضروب شده روزنامه نگاران تایمز روی جلد رفت

بین الملل > اروپا - روزنامه تایمز انگلیس تصویر صورت های کتک خورده و مضروب شده یک خبرنگار و عکاس خود را که در سوریه به اسارت یک گروه شورشی در آمده و چند روز پیش آزاد شده بودند را روی جلد برد.

به گزارش خبرآنلاین تایمز عکس یک روزنامه روز جمعه خود را به این دو روزنامه نگار و عکاس خود که در سوریه به اسارت یک گروه شورشی تندرو در آمده بودند اختصاص داد و سرگذشت آنها در مدت اسارت را منشتر کرد.

به گزارش این روزنامه آنتونی لوید خبرنگار و جک هیل عکاس تایمز هفته گذشته با مداخله گروهی از شورشیان میانه روی سوریه آزاد و به ترکیه منتقل شدند. تایمز نوشته است که لوید در حین اسارت 2 بار مورد اصابت گلوله قرار گرفته و هیل نیز پس از یک تلاش نافرجام برای فرار، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

لوید و هیل به همراه راهنمای محلی خود زمانی که از شهری در شمال سوریه عازم ترکیه بودند، به اسارت گروهی از شورشیان افراطی درآمدند.

به نوشته تایمز، لوید که اوایل امسال به خاطر گزارش های افشاگرانه خود درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه جایزه "خبرنگار خارجی سال" را از انجمن سردبیران بریتانیا دریافت کرد، دو بار از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت تا نتواند فرار کند.

در نهایت، فرمانده محلی یک گروه شورشی میانه رو به نام "جبهه اسلامی" تصمیم گرفت با اجرای یک عملیات غافلگیرانه، این دو روزنامه نگار را آزاد کند.

چه کسانی افکار عمومی را بر می انگیزند؟

چه کسانی افکار عمومی را بر می انگیزند؟

 

بنجامین پیج، رابرت شاپیرو، گلین دیمسی

 بنجامین پیج، رابرت شاپیرو و گلن دیمسی معتقدند نارسایی ها و نقاط ضعف طرحهای تحقیقاتی مشخص می کند که چرا بسیاری از مطالعات که در مورد تاثیر رسانه ها بر افکار عمومی صورت گرفته، اثرات عمیق و بنیادی برجسته سازی را آشکار نمی کند. این نویسندگان خاطرنشان می کند که اکثر طرحهای تحقیقاتی ببیشتر بر شکل گیری افکار عمومی در مورد رویداد یا دسته ای رویدادهای خاص متمرکز می شوند تا بر افکار و نظراتی که در بلند مدت و با چندگانگی محرکهای رسانه های شکل می گیرد. محققان به ندرت پایه تحقیقاتشان را تا آنجا بسط می دهند که به آنها اجازه دهد افکار عمومی قبل از مواجهه با اخبار را نیز مورد سنجش قرار دهند. آنها معمولاً نمی توانند جاذبه ها، شیوه های ارائه و منابع مطالب خبری را مورد تحلیل قرار دهند.  ادامه مطلب ...

رسانه



رسانه


کارکردهای «بی.بی.سی» فارسی در جنگ نرم علیه ایران


رضا سیف‌پور


مقدمه: 

جنگ روانی (psychological warfar‌) از واژه‌های آشنایی است که امروزه با کارکردهای وسیع در ادبیات سیاسی جامعه حضور پیدا کرده است و توجه به این واژه با تعبیری دیگر (‌جنگ نرم‌) از مقوله‌هایی است که به ویژه در ماه‌های اخیر و مرتبط با جریانات پیش و پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری، بسیار مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. 

بنابراین، با توجه به اهمیت و افزایش کارکرد جنگ روانی در دهه‌های اخیر و نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف دولت‌ها و نیز بهره‌گیری دقیق و هوشمندانه رسانه‌های خارجی از این شیوه علیه جمهوری اسلامی ایران، مطالعه و شناخت این پدیده اهمیت بسیاری دارد. 

نگارنده تلاش کرده است تا در حد توان، اشاره‌ای به تعاریف گوناگون جنگ روانی داشته و پس از آن ضمن بررسی تاریخچه شکل گیری و اهداف شبکه «بی‌.بی‌.سی» که این روزها درباره آن به ویژه بخش فارسی شبکه حرفهای بسیاری گفته می‌شود به راهکارهای گوناگون رسانه ای برای ایجاد جنگ روانی (نرم) نگاهی داشته باشیم. بی شک از پایه‌های اساسی جنگ نرم عملیات روانی یا همان جنگ روانی است و آشنایی با جدیدترین فنون و تاکتیک‌های این کارزار، می‌تواند به ارتقای دانش تخصصی همکاران در راستای مقابله و مبارزه در این میدان کمک کند.

تعاریف گوناگون جنگ روانی: 

جنگ روانی (psychological warfar‌) از واژه‌هایی است که تا کنون تعاریف گوناگونی از آن ارایه شده است. از نخستین تعاریفی که برای جنگ روانی عنوان شده و در باور عمومی شکل پیدا کرده است، می‌توان به این تعریف اشاره کرد: «‌جنگ روانی یعنی استفاده از هر نوع وسیله برای تأثیرگذاری بر روحیه و رفتار یک گروه با هدف نظامی مشخص‌». 

«پل لاین برگر» در کتاب معروف خود به نام «‌جنگ روانی» که در سال 1954 منتشر شده، ماهیت جنگ روانی را علاوه بر این به اهداف اقتصادی یا سیاسی نیز مرتبط می‌داند؛ بنابراین، جنگ روانی نمی‌تواند محدود به عملیات نظامی باشد، بلکه عبارت است «‌از مجموعه اقدامات یک کشور برای اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت‌ها و ملت‌ها برای به دست آوردن نتایج مطلوب‌». در دو دهه اول پس از جنگ جهانی دوم، دکترین جنگ روانی در اروپا و آمریکا، به گونه‌ای دقیق‌تر تدوین شد. صاحب نظران پذیرفتند که مفهوم اساسی جنگ روانی عبارت است از «‌دستکاری عقاید از راه به کارگیری یک یا چند رسانه ارتباطی و به بیان دیگر، ناتوان کردن دشمن برای کنش و واکنش».  ادامه مطلب ...