مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

نمونه سوالات درس مدیریت روابط عمومی


نمونه سوالات درس مدیریت روابط عمومی


1- درس مدیریت روابط عمومی، و سوالات مربوط از 20 نمره است که حدودا  8 نمره در قالب سوالات تحلیلی است.


2- گرچه بخش هایی از جزوه هنوز ارسال نشده لیکن تمامی مثال ها و مباحث خواسته شده اعم از مدیریت اقتضایی و نظریه نقش ها و روابط عمومی الکترونیک در کلاس در لابلای همان لبخندها ارایه گردیده است! با این وجود با توجه به هدف اصلی کلاس ها مبنی بر آموزش، پاسخ سوالات تحلیلی و سوالاتی که تا کنون در جزوه ارایه شده نبوده است در ایمیل های بعدی  ارایه خواهد شد اما تهیه پاسخ سایر سوالات بر عهده خود دانشجویان است و موضوعات آزمون در قالب همین سوالات است.



  


دانشگاه جامع علمی کاربردی

مرکز علمی کاربردی جزیره کیش

 دی ماه 1388

 

نکات مهم:
3- برخی سوالات در نگاه اول ممکن است دشوار به نظر برسند لیکن با ارایه پاسخ ها و مراجعه به محتوای مباحث شش جلسه کلاس سهولت آنها تصدیق و تایید خواهد شد.


4- قابلیت یک مدیر یا کارشناس روابط عمومی در پاسخگویی به سوالاتی است که ذهن و اندیشه را به خود مشغول دارد و یقینا دانشجویان کلاس مدیریت روابط عمومی این قابلیت را خواهند داشت.

5- برخی از سوالات - غیر از سوال تحلیلی- برای رفاه حال دانشجویان به صورت اختیاری خواهد بود.


6- کسانی که کتاب مدیریت روابط عمومی تالیف آقای حسن نصیری قیداری را دارند، در بخش های مختلفی می توانند از آن استفاده کنند.

 

نمونه سوالات درس مدیریت روابط عمومی

1-  پیوند بین روابط عمومی و مدیریت در قالب تعریفی از روابط عمومی و تعریفی از مدیریت تشریح نمایید.

2-   سطوح مدیریت، مهارت های مدیریت را نام ببرید و ارتباط آن را با روابط عمومی بیان کنید.

3-   نقاط مشترک و کلید واژه های تعاریف روابط عمومی کدامند؟

4-   سه نقش مدیریت روابط عمومی در عوامل درون و برون سازمانی را نام ببرید؟

5-   چهار مورد از ویژگی های یک طرح کلی ارتباطی را نام ببرید؟

6-   برنامه روابط عمومی را تعریف کنید و الزامات تدوین یک برنامه روابط عمومی را نام ببرید؟

7-   مراحل طراحی محتوای برنامه روابط عمومی را نام ببرید. (با مثال: یک برنامه روابط عمومی مثال بزنید و در قالب آن مراحل طراحی محتوا را توضیح دهید.)

8-   چهار نوع از ابزارهای کار روابط عمومی در مدیریت را نام ببرید.

9-   وظایف روابط عمومی در مقابل افکار عمومی را به همراه دو مدل ارتباط درون و برون سازمانی تشریح نمایید.

10- در مبحث ارتباط روابط عمومی و سازمان، مخاطبان سه دسته تعریف شده اند. این سه دسته کدامند و وظیفه روابط عمومی در قبال این مخاطبان چیست؟

11-  موفقیت درازمدت یک روابط عمومی در سازمان به چه عواملی بستگی دارد؟

12- انتظارات متقابل روابط عمومی و مدیریت از یکدیگر را نام ببرید. (برای روابط عمومی ها و برای مدیران هر کدام سه مورد)

13- چهار مرحله ضروری برای رسیدن به اهداف روابط عمومی را نام ببرید؟

14- رفتار سازمانی را تعریف کنید و ارتباط روابط عمومی را با آن بیان نمایید. روابط عمومی چگونه قادر است به تغییر رفتارکارکنان در سازمان اقدام نماید؟ (ذکر سطوح رفتار سازمانی در این رابطه الزامی است.)

15- دو مزیت بهره مندی از نگرش مدیریت روابط انسانی را در روابط عمومی تشریح نمایید؟

16- ارتقای انگیزش افراد را در سازمان بر اساس نظریه آرگریس درباره رشد یافتگی توضیح دهید.

17-  سبک های رهبری (مدیریت) بر اساس وظیفه گرایی و رابطه گرایی را نام برده و رابطه روابط عمومی را با  این سبک ها بیان کنید. (احتمال سوال تحلیلی)

18-  یک مدیر روابط عمومی چگونه از نظریه سلسله مراتب نیازهای مزلو در ارتباط با نیازهای کارکنان در یک سازمان بهره می برد؟

19- کدامیک از تئوری های x و y در روابط عمومی کاربرد بیشتری دارد؟ چرا؟

20- با توجه  و تشریح نظریه دو عاملی هرزبرگ و تقسیم بندی نیازها در این نظریه، مدیریت روابط عمومی چگونه می تواند به ارتقای انگیزه کارکنان در سازمان کمک کند؟

21- با توجه به نگرش سیستمی در مدیریت، با یک مثال مرتبط با روابط عمومی، قسمت های مرتبط با یک سیستم  (سه قسمت اصلی و دو قسمت فرعی) را در یک سازمان تشریح نمایید. (مثال سیستم مدرسه در جزوه، کمک رسان است اما مثال آزمون پایان ترم درباره یک فعالیت تخصصی مرتبط با روابط عمومی است) (احتمال سوال تحلیلی)

22- آنتروپی در نگرش سیستمی به چه معناست؟ و وظیفه مدیر روابط عمومی در این زمینه چیست؟ و
در قالب مثال توضیح دهید روابط عمومی چگونه می تواند در این زمینه به سازمان یاری رساند؟

23- مهمترین تفاوت رویکرد مدیریت اقتضایی با سایر رویکردها یا مکاتب مدیریتی چیست؟ با یک مثال مدیریت اقتضایی را در فعالیت های روابط عمومی در یک سازمان نشان دهید. (مثلا در ارتباطات، تحقیقات و پژوهش، تبلیغات، انتشارات) (احتمال سوال تحلیلی)

24- مدیریت استراتژیک در روابط عمومی را در قالب مثلث سلسله مراتب هدف ها توضیح دهید. (احتمال سوال تحلیلی)

25- ضمن ترسیم جدول مربوط به مدل SWOT در قالب مثال توضیح دهید چگونه یک روابط عمومی
می تواند فرصت ها را به تهدید و بالعکس مبدل سازد؟ (احتمال سوال تحلیلی)

26- نظریه نقش ها در مدیریت را از دیدگاه آدیزس و مینتزبرگ توضیح دهید. (سه نقش اصلی و در هر نقش دو مورد را نام ببرید)-

27- در نظریه نقش ها، چهار نقش تصمیم گیری را نام ببرید و ارتباط دو مورد را با روابط عمومی توضیح دهید؟

28- چرا مطالعه بحران در مدیریت روابط عمومی مهم است؟ در این رابطه مهمترین وظایف روابط عمومی در قالب سه مرحله مدیریت بحران (از نظر زمانی) با تاکید بر ارتباط روابط عمومی و رسانه را با ذکر مثال توضیح دهید؟

29-  سه نوع مذاکره را با ذکر هدف هر کدام نام ببرید. کدام نوع در مدیریت روابط عمومی با توجه به نگرش روابط انسانی، کاربرد بیشتری دارد؟

30- سه نوع استراتژی مذاکره را نام ببرید. به نظر شما مدیرروابط عمومی کدام نوع استراتژی را باید برگزیند؟

·        توضیح مهم درباره سوال 31: یادگیری و درک این جدول به معنای پاسخگویی به حداقل 50 درصد سوالات است.

31-  جدول انواع مکاتب یا نگرش های مدیریت را با مهمترین مفاهیم و مهمترین ویژگی ها تشریح نمایید. (سه مفهوم یا کلیدواژه و سه ویژگی برای هر کدام از مکاتب یا نگرش ها)

نمونه سوال تحلیلی

32- فرض کنید روابط عمومی سازمانی در زمینه خدمات گردشگری و میراث فرهنگی برای خارج شدن از قالب روابط عمومی سنتی به تغییر مدیریت اقدام کرده است و مدیری با نگرش های نوین جذب کرده است. مدیریت جدید قصد دارد با استفاده از روابط عمومی الکترونیک، در جهت ارتقای تصویر سازمان در نزد مخاطبان درون و برون سازمان و اطلاع رسانی و پاسخگویی بهتر، اقداماتی را به مرحله اجرا بگذارد و از شما به عنوان یک مدیر روابط عمومی تحصیلکرده در زمینه های زیر درخواست مشاوره کرده است. شما یک مدیر روابط عمومی برجسته هستید. به عنوان مشاور مدیریت عالی سازمان:

الف-  یک برنامه استراتژیکی و یک برنامه تاکتیکی (عملیاتی) برای ارتقای وضعیت اطلاع رسانی سازمان تدوین نمایید.

ب- یک چارت (نمودار) سازمانی ساده با سه یا چهار بخش زیرنظر مدیریت عالی با تاکید بر نقش روابط عمومی ترسیم نمایید که جهت گیری آن اطلاع رسانی به سمت روابط عمومی الکترونیک باشد.

ج- سه ابزار روابط عمومی الکترونیک را در مقایسه با سه ابزار روابط عمومی سنتی برای اطلاع رسانی به مخاطبان سازمان مذکور نام ببرید.

د- کاربرد مدیریت اقتضایی در بخش روابط عمومی این سازمان را در جهت ارتقای خدمات به مخاطبان را با ذکر یک مثال توضیح دهید.

ه- برای ارتقای انگیزه های کارکنان درون سازمان مذکور جهت ارتباط صمیمی تر با مدیریت، در قالب نگرش روابط انسانی یا نئوکلاسیک چه نوع سازمان یا گروهی را پیشنهاد می کنید؟ چگونه می توان این گروه یا سازمان را ایجاد کرد؟

و- با توجه به نگرش سیستمی، اجزای سیستم اطلاع رسانی (ورودی، فرایند، خروجی و نیز تعادل و بازخورد) را با مثال برای این سازمان تشریح نمایید.

ز- با توجه به سوال قبلی (بخش واو) یک بحران در سازمان مذکور تعریف کنید؟ و در قالب مدل SWOT برای تبدیل بحران و تهدید به فرصت راهکار ارایه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.