مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

زندگی دوم یا second life زندگی دوم یا second life- ‌این‌بار، بهتر زندگی کنید!

زندگی دوم یا second life


زندگی دوم یا second life- ‌این‌بار، بهتر زندگی کنید!

دنیای مجازی یا زندگی دوم چیه؟

با نصب یک نرم افزار 7/22 مگابایتی از وب سایت Second Life (که میتوان آن را دانلود کرد)و تنها با چند کلیک در Second Life متولد شوید! دنیایی که درنگاه اول تفاوت چندانی با محیط بازی‌های کامپیوتری ندارد، ولی در حقیقت دنیایی است که بسیاری از وجوه زندگی حقیقی را به ارث برده است.Second Life یا زندگی دوم، ساخته شرکت Linden Lab است که هر چند در سال 2003 آغاز به کار کرده است، تنها چند ماه است که شرکت‌ها و پژوهشکده‌های بزرگ جهان به توان بالقوه آن در ایجاد فرصت‌های مختلف آگاه شده‌اند.

نرم‌افزاری که از سایت http://www.secondlife.com/ دانلود می کنید، به شما این احساس را می‌دهد که می‌توانید بر صفحه نمایشگرتان قدم بگذارید و از آنجا وارد دنیایی سه بعدی و شگفت‌انگیز شوید. وقتی وارد محیط زندگی دوم می‌شوید، با منوها و گزینه‌هایی روبه‌رو می‌شوید که برای ساختن Avatar یا کاراکتر مجازی شما طراحی شده‌اند.همین که شخصیت خود را ساختید، می‌توانید وارد شهرمجازی شوید و با استفاده از دکمه‌های جهت‌نما، در اطراف شهر گشت‌و‌گذار کنید. اگر خواستید، می‌توانید پرواز کنید و شهر را از چشم‌اندازی بدیع تماشا کنید. چیزی که همیشه به چشمتان خواهد خورد، تعداد بسیار زیاد آواتارها هستند. این شگفت‌انگیزترین چیز دردنیای مجازی است.

   


 


 با دیدن چنین محیطی شاید به خودتان بگویید که این هم یکی از آن بازی‌های چند بازیکنه تحت شبکه است، ولی در واقع دو تفاوت اساسی میان این دو وجود دارد:
●خلاقیت Second Life: تقریباً آزادی نامحدودی برای ساکنان خود فراهم کرده است. دنیای شما همان چیزی خواهد بود که خودتان می‌سازید. می‌توانید از فروشگاه‌ها خرید کنید، برای خود یک تجارت دست و پا کنید یا یک آسمانخراش بسازید. می‌توانید یک موجود خیالی با ظاهری عجیب و غریب برای خود بسازید یا تاجری با ظاهر یک انسان باشید و در این شهر مجازی پول دربیاورید.
● مالکیت: هر چیزی را که خودتان خلق کرده باشید، مالک آن خواهید بود. ساکنان زندگی دوم بر اساس قوانین آنجا از حق مالکیت دارایی‌های خود برخوردارند.
زندگی دوم در مقیاس یک شهر کوچک ساخته شده است و هدایت آن به عهده هزاران سرور (موسوم به شبیه‌ساز) و نیز جمعیت نزدیک به ۲.۵ میلیون نفری آن است که هر ساعت بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. ساکنان این شهر از بیش از یکصد کشور جهان گرد هم آمده‌اند.  در میان آن‌ها همه جور آدمی هست:
خانه‌دار، دانشجو، کارمند، راننده تاکسی و... .

در دنیای مجازی می‌توانید به هر جایی بروید (البته برخی مکان‌ها خصوصی هستند). در این شهر مجازی، می‌توانید فروشگاه‌ها، سواحل، مسابقه‌های گلف و بسیاری مکان‌ها و رویدادهای مختلف را مشاهده کنید. جالب این‌که، همه این‌ها نه توسط کارکنان 110 نفری دنیای مجازی، که توسط خود ساکنان آن ایجاد شده‌اند. 
 انجام امور معمول و عادی در این دنیای مجازی رایگان است و معمولاً 334هزار نفر مرتباً در این شهر فعال هستند. بیش از 6/2 میلیون نفر نیز عضو دنیای مجازی هستند. جالب این‌که تعداد ساکنان این شهر در اواسط ژانویه امسال تا دو هزار نفر در هر روز افزایش یافت.
قابلیت‌های دنیای مجازی می‌تواند آن را به یک پلتفرم تبدیل کند؛ چرا که این فناوری، سه بعدی است و می‌تواند مخاطبان بیشتری را نسبت به وب کنونی جذب کند. همچنین شرکت‌های بسیاری در این شهر مجازی به فروش محصولات و خدمات خود مشغولند.

پژوهش و تجارت‌
Second Life، محیطی منعطف برای آموزش‌های راه‌دور فراهم کرده است که پشتیبانی توسط کامپیوتر، شبیه‌سازی، مطالعه توسط رسانه‌های جدید و آموزش گروهی را به صورت یکجا فراهم می‌کند. Second Life این امکان را به وجود میآورد تا دانشجویان در محیطی امن و شبیه‌سازی شده چیزهای جدیدی تجربه کنند. آنچه که می‌توان آن را بزرگ‌ترین مزیت Second Life دانست این است که در اینجا می‌توانید اهداف خود را پیش از واقعیت بخشیدن در دنیای حقیقی، مورد ارزیابی قرار دهید. دانشجویان در هر جای دنیا که باشند، می‌توانند با گردهمآمدن در این شهر مجازی، یک کالج مجازی بسازند و درآنجا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند. بسیاری از دانشگاه‌ها و انستیتوهای آموزشی اقدام به راه‌اندازی کلاس‌های مجازی خود در Second Life کرده‌اند که از میان فهرست طویل این کالج‌ها و دانشگاه‌ها می‌توان به این مراکز اشاره کرد:
‌●‌ دانشگاه استنفورد، ایالات متحده
‌● دانشگاه فناوری Arcada، فنلاند
‌● کالج فیلم و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی سیدنی، استرالیا
● دانشگاه ایالتی میسوری، ایالات‌‌متحده
‌● دانشگاه ایالتی ایلینویز، ایالات‌متحده
‌● دانشگاه سوگانگ، کره جنوبی
● کالج فناوری ویرجینیا، ایالات متحده
با عضویت در فهرست آدرس اساتید Second Life چنانچه یک موقعیت شغلی با ویژگی‌ها و تخصص شما مورد نیاز باشد، پیغامی از طریق ایمیل به دستتان می‌رسد و از شما دعوت به کار می‌شود. همچنین این فهرست شانس به اشتراک‌گذاری اطلاعات را برای اساتید و متخصصان فراهم می کند.
چنین فهرست‌هایی نه تنها برای آموزش، بلکه برای موضوعات دیگری چون تجارت نیز وجود دارد. برای دیدن این فهرست، به آدرس secondlife مراجعه کنید.
در آغاز تصور می‌شد که دنیای مجازی به فراموشی سپرده خواهد شد.سکندلایف در ژانویه 2004 جان دوباره‌ای گرفت. این بار لیندن توجه خود را بر خلاقیت کاربرانش متمرکز کرد. لیندن به توصیه Lawrence Lessing، یکی از دانشجویان مستعد دانشکده حقوق دانشگاه استنفورد گوش کرد.

آواتار Sam Palmisano در یکی از محوطه‌های مجازی شرکت آی‌بی‌ام

او پیشنهاد کرده بود به کاربران اجازه دهند که خود محتوای مورد علاقه‌شان را بسازند. همچنین لیندن کاربرانش را قادر کرد تا پول‌های رایج سکندلایف موسوم به دلار لیندن را با پول‌های حقیقی رایج جهان معاوضه کنند (هنگام معاوضه پول، مبلغی هم به شرکت لیندن می‌رسد.)
ساکنان سکندلایف می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی خود را بسازند یا خرید و فروش کنند. سکندلایف هم اکنون به یک اقتصاد تمام عیار تبدیل شده است.
با این تصمیم، لیندن لب مدل تجاری خود را عوض کرد و فروش زمین‌های مجازی این شهر به نخستین منبع درآمد شرکت تبدیل شد. وخیلی چیز های دیگر که علاقه داشتید از منابع بخونید.

شرکت های خیلی زیادی در این دنیای مجازی شرکت دارند از جمله:Sun

شرکت Sun Microsystems خیلی دوست دارد از همه چهار میلیون توسعه‌دهنده و برنامه‌نویس جاوا در کنفرانس یک هفته‌ای و سالانه JavaOne میزبانی کند، ولی محدودیت‌ها و هزینه‌های محیط حقیقی باعث می‌شود که این شرکت تنها از بیست و دو هزار نفر در کنفرانس سالانه خود میزبانی کند.
از این رو چندی پیش، سان، سالن بزرگ مجازی خود موسوم به Sun Pavilion را در Second Life تأسیس کرد.

به گفته سان، از این پس توسعه‌دهندگان جاوا می‌توانند در این محیط مجازی، کدهایی را که نوشته‌اند ارزیابی کنند، ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند و مهارت‌های خود را با استفاده از دانش دیگر توسعه‌دهندگان جاوا ارتقا دهند.
John Gage، پژوهشگر ارشد شرکت سان، می‌گوید که آن‌ها قبلاً در برگزاری کنفرانس Java One با محدودیت روبه‌رو بودند، ولی با تأسیس پاویلیون خود در Second Life امیدوارند میلیون‌ها برنامه‌نویس جاوا را از سراسر جهان گردهم آورند. جالب این‌که پنجاه آواتار خبرنگار که نمایندگان خبرنگاران واقعی بودند سخنان John Gage پژوهشگر سان، Philip Rosedale مؤسس و مدیرعامل لیندن لب، شرکت سازنده Second Life و Chris Melissinos، سرپرست ارشد بخش بازی شرکت سان که آن‌ها نیز در قالب آواتارهایشان سخنرانی می‌کردند را مخابره می‌کردند.

صاحبان آواتارهای مجازی در مراسم گردهمایی سالانه Second Life که در خلیج تمپا در ایالت فلوریدا برگزار شد، دور هم جمع شدند. این گردهمایی یک موقعیت استثنایی بود تا افراد واقعی که در قالب آواتارهای مجازی در Second Life حضور دارند، به گفت‌وگو بنشینند و در مورد شیوه‌ها و راهکارهای مناسب برای بهتر کردن فضای این دنیای مجازی بحث کنند.

امید وارم که خوشتون اومده باشه.


http://ceit.aut.ac.ir/~a_hashemi/IT_engineering_II/sp08/student.reports/Ghazal.Amini.secondlife.pdf

نظرات 1 + ارسال نظر
mxu پنج‌شنبه 21 شهریور 1392 ساعت 15:24 http://mxu.blogsky.com

دوست من فقط منباب یادآوری خواستم خدمتتون عرض کنم

ما توایران هستـــــیم
پس بای بای زندگی دوم و هرچی شبکه اجتماعی و بازی اجتماعیه

همین /

یعنی چی ؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.