مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

روابط عمومی در هزار سوم


روابط عمومی در هزار سوم

(چرخش روابط عمومی از تبلیغات به اطلاع رسانی)

 

 

 

 

تاریخ روابط عمومی‌ نشان‌ می‌دهد که‌ روابط عمومی‌ در جریان‌ تاریخی‌رشد و نمو خود، سه‌ مرحله‌ اساسی‌ را طی‌ کرده‌ است‌. روابط عمومی‌ در ابتدا وظایفی‌ سیاسی‌ بر عهده‌ داشت‌، سپس‌ بر بُعد اقتصادی‌ تأکید شد و در حال‌ حاضر از زاویه‌ اجتماعی‌ انجام‌ وظیفه‌ می‌کند.

 

الف‌: اطلاعات‌ و اطلاع‌رسانی‌

 

قرن‌ بیستم‌، قرن‌ ارتباطات‌ و قرن‌ بیست‌ویکم‌ عصر اطلاعات‌ است‌ و ما در آستانه‌ عصر اطلاعات‌ قرار گرفته‌ایم‌. از این ‌روی شناخت‌ شبکه‌های‌ اطلاعاتی‌، ایجاد بانک‌های‌ اطلاعاتی‌ و جمع‌آوری ‌اطلاعات‌ امری‌ ضروری برای هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی‌ است‌. لذا کارگزار روابط عمومی‌ باید عمده‌ترین‌ ویژگی‌های‌ اطلاعات‌ گردآوری شده از بین انبوه اطلاعات را به‌ شرح‌ زیر بداند:

ü       اطلاعات‌، ضروری‌ و با اهمیت‌ باشد.

ü       تازه‌، جدید و سازمان‌ یافته‌ باشد.

ü       با منافع‌، سلایق‌ و مسایل‌ مخاطبان‌ مرتبط یا دارای‌ حداقل‌ تضاد باشد.

ü       با دقت‌ تنظیم‌ شود و واضح‌ و روشن‌ باشد.

همچنین‌ اطلاع‌رسان‌ باید دارای‌ این‌ ویژگی‌هایی‌ باشد:

ü       صاحب‌ تعصب‌ و علاقه‌ خاص‌ نباشد.

ü       دارای‌ پیشینه‌ و وجهه‌ مورد قبول‌ باشد.

ü       با موضوع‌ پیام‌ آشنا باشد.

ü       متوجه‌ همه‌ مخاطبان‌ باشد.

ü       و ... باید اطلاعات را با در نظر گرفتن‌ اولویت‌ها تهیه‌ و تولید کند.

 

ب‌: دنیای‌ ارتباطات‌ و روابط عمومی‌

 

بقیه در ادامه مطلب...


 

ادامه مطلب ...