روابط عمومی در هزار سوم
(چرخش روابط عمومی از تبلیغات به اطلاع رسانی)
تاریخ روابط عمومی نشان میدهد که روابط عمومی در جریان تاریخیرشد و نمو خود، سه مرحله اساسی را طی کرده است. روابط عمومی در ابتدا وظایفی سیاسی بر عهده داشت، سپس بر بُعد اقتصادی تأکید شد و در حال حاضر از زاویه اجتماعی انجام وظیفه میکند.
الف: اطلاعات و اطلاعرسانی
قرن بیستم، قرن ارتباطات و قرن بیستویکم عصر اطلاعات است و ما در آستانه عصر اطلاعات قرار گرفتهایم. از این روی شناخت شبکههای اطلاعاتی، ایجاد بانکهای اطلاعاتی و جمعآوری اطلاعات امری ضروری برای هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی است. لذا کارگزار روابط عمومی باید عمدهترین ویژگیهای اطلاعات گردآوری شده از بین انبوه اطلاعات را به شرح زیر بداند:
ü اطلاعات، ضروری و با اهمیت باشد.
ü تازه، جدید و سازمان یافته باشد.
ü با منافع، سلایق و مسایل مخاطبان مرتبط یا دارای حداقل تضاد باشد.
ü با دقت تنظیم شود و واضح و روشن باشد.
همچنین اطلاعرسان باید دارای این ویژگیهایی باشد:
ü صاحب تعصب و علاقه خاص نباشد.
ü دارای پیشینه و وجهه مورد قبول باشد.
ü با موضوع پیام آشنا باشد.
ü متوجه همه مخاطبان باشد.
ü و ... باید اطلاعات را با در نظر گرفتن اولویتها تهیه و تولید کند.
ب: دنیای ارتباطات و روابط عمومی
بقیه در ادامه مطلب...
ادامه مطلب ...