مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

چه کسانی افکار عمومی را بر می انگیزند؟

چه کسانی افکار عمومی را بر می انگیزند؟

 

بنجامین پیج، رابرت شاپیرو، گلین دیمسی

 بنجامین پیج، رابرت شاپیرو و گلن دیمسی معتقدند نارسایی ها و نقاط ضعف طرحهای تحقیقاتی مشخص می کند که چرا بسیاری از مطالعات که در مورد تاثیر رسانه ها بر افکار عمومی صورت گرفته، اثرات عمیق و بنیادی برجسته سازی را آشکار نمی کند. این نویسندگان خاطرنشان می کند که اکثر طرحهای تحقیقاتی ببیشتر بر شکل گیری افکار عمومی در مورد رویداد یا دسته ای رویدادهای خاص متمرکز می شوند تا بر افکار و نظراتی که در بلند مدت و با چندگانگی محرکهای رسانه های شکل می گیرد. محققان به ندرت پایه تحقیقاتشان را تا آنجا بسط می دهند که به آنها اجازه دهد افکار عمومی قبل از مواجهه با اخبار را نیز مورد سنجش قرار دهند. آنها معمولاً نمی توانند جاذبه ها، شیوه های ارائه و منابع مطالب خبری را مورد تحلیل قرار دهند.  

نویسندگان، این مقاله با انتخاب طرحی واقع گرایانه تر تاثیرات رسانه ای بر مواضع افکار عمومی در قبال سیاست های دولت را قبل و بعد از مواجهه مخاطبان با طیف گسترده ای از مطالب خبری مورد بررسی قرار داده اند. افکار عمومی اولیه و مطالب خبری که قبل از نظر سنجی ها پخش شده مبنایی به دست داده که به وسیله آن می توان تغییرات افکار عمومی را دقیقاً ارزیابی کرد.

به منظور قضاوت در مورد عواملی که موجبات تاثیرگذاری مطالب خبری را فراهم می کنند؛ این مطالب برحسب ویژگیهای متفاوت فرم و محتوا و نیز ویژگیهای مرتبط با برجستگی، اعتبار و جذابیت دسته بندی شده اند. یافته های این پژوهش صریحاً تاثیر اخبار تلویزیون را بر نظر شهروندان درباره سیاستهای دولت تایید می کند. این تاثیرات بر حسب منابع و مراجعی که از سیاستهای خاص حمایت می کند متفاوت است. موثرترین نظرات و دیدگاه ها به مفسران اخبار و بعد از آن کارشناسان و مقامات عالی رتبه مثل یک رئیس جمهور محبوب، اختصاص داشته است.

در زمان نوشتن این مقاله پژوهشی، پیج جانشین فرانک سی اروین، استاد صد ساله علوم سیاسی در دانشگاه تکزاس در اوستین بود. شاپیرو استادیار علوم سیاسی در دانشگاه کلمبیا و دمسی هم فارغ التحصیل علوم سیاسی از دانشگاه شیکاگو بود. آنچه درپی می آید خلاصه ای است از :

Wath moves public opinion  American Political Science Review. 81:1(March 1987) p 23- 43

در اینجا بسیاری از جداول و توضیحات آن حذف شده است.

شهروندان عقل گرا و رسانه های ارتباط جمعی

اطلاعات جدیدی که عقیده و نظر افراد را درباره سیاستهای دولت تغییر می دهد می تواند کارایی مورد انتظار این سیاست های را نیز تغییر دهد. این تغییر عقیده به شرطی رخ می دهد که اطلاعات:

1-     واقعاً دریافت شود.

2-     درک شود

3-     صریحاً مربوط به ارزیابی سیاستهای دولت باشد.

4-     متفاوت از اطلاعات و عقاید گذشته باشد

5-     معتبر و قابل اطمینان باشد.

برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به: (Jaccard 1981. Zaller 198).

وقتی این شرایط به حد کافی مهیا باشد، اطلاعات جدید می تواند اولویت ها را انتخابهای شهروندان را در مورد این سیاستها تغییر دهد. و اگر این شرایط برای همه یکسان باشد ممکن است چنان تغییری در افکار عمومی جمعی به وجود آید که در نظرسنجی ها محسوس و قابل سنجش باشد.

مثلاً اگر اولویت های شهروندان درباره سیاستهای دولت مبتنی بر عقیده خاصی باشد:

چون روس ها در زمینه قدرت نظامی از ما پیشی گرفته اند پس باید بودجه بیشتری را به دفاع ملی اختصاص دهیم. و آنگاه اطلاعات جدید و موثقی که به خوبی در بین مردم اشاعه یافته باشد این عقیده را به چالش بطلبد.

گزارشها حاکی از آن است که هزینه ارتش آمریکا به شدت افزایش یافته است و مطالعه CIA هم نشان می دهد که بودجه نظامی شوروی از 1976 به بعد بسیار کاهش یافته است.

نتیجه این خواهد بود که اشتیاق و علاقه شهروندان به افزایش بودجه ارتش کاهش خواهد یافت.

از آنجایی هم که اکثر مردم انگیزه چندانی ندارند تا وقت و تلاش خود را صرف فراگرفتن زیر و بم سیاست های جایگزین کنند(Downs 1975) پس نباید انتظار داشته باشیم که اطلاعات جدید تغییرات عمده و سریعی در افکار عمومی ایجاد کند. در واقع شواهد حاکی از آن است که کلیت افکار عمومی درباره سیاستهای دولت از ثبات نسبی برخوردار است.(Page and Shapiro 1982). اما  اگر به هر دلیلی بخواهند چیزی در مورد این سیاستها بیاموزند، عمدتاً به ارزان ترین و قابل دسترس ترین منابع متوسل خواهند شد: روزنامه ها، رادیو و تلویزیون- مخصوصاً اخبار شبکه های تلویزیونی- وقتی که اخبار رسانه ها به گوش گستره وسیعی از مخاطبان برسد و پنج شرط فوق نیز مهیا باشد باید منتظر تغییر افکار عمومی عمومی بود.

اخبار تلویزیون عمدتاً شرط مواجهه را داراست (شرط اول). اکثر خانواده های آمریکایی دارای تلویزیون هستند و هر از گاهی در جریان اخباری که پخش می شود قرار می گیرند. بینندگان ممکن است در حین پخش اخبار توجهی به آن نداشته باشند، در حال قدم زدن صحبت کردن و یا سرگرم بچه ها باشند؛ اما به هرحال هر روز، میلیونها شهروند آمریکایی حداقل نظری اجمالی به اخبار تلویزیون می اندازند، بعضی هم تیترهای روزنامه ها را می بینند و یا چکیده اخبار را از اعضای خانواده یا دوستانشان می شوند. به هر حال پس از چند هفته یاچند ماه اطلاعات جزء دریافت وانباشت اطلاعات صورت می گیرد.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.