مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

استراتژی دروغ بزرگ


  استراتژی دروغ بزرگ

تاکتیک دروغ یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین تکنیک های جنگ روانیست، اما هنوز هم مورد استفاده فراوانی در رسانه‌ها دارد.
گرداب- دروغ، یکی دیگر از بخشهای تاکتیکهای جنگ روانی محسوب می‌شود. این تاکتیک یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین تکنیک های جنگ روانیست، اما هنوز هم مورد استفاده فراوانی در رسانه‌ها دارد و عمدتا برای مرعوب کردن حریف و یا حتی برای مرعوب کردن افکار عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فریب با استراتژی دروغ بزرگ، کوشش می‌شود تا مخاطب مورد نظر، به سمت یک فضای روانی متفاوت با واقعیت سوق داده شود. این فضای درونی باید به گونه‌ای ساخته و پرداخته شود که گروه هدف بدون ابزار مقاومت، در آن فضا قرار گیرد و مفاهیم و علائم انتقالی، مورد قبول و پذیرش او باشد.

معروفترین مورد استفاده‌ای که از این تاکتیک شده، در زمان "هیتلر" و به وسیله گوبلز بوده است. گوبلز می‌گوید: «دروغ هر قدر بزرگتر باشد، باور آن برای توده‌های مردم راحت‌تر است.»
 
وی می‌گوید: «این تاکتیک هم برای مرعوب کردن دشمن و هم تهییج افکار عمومی، تشویش نیروها و مرعوب ساختن دشمن در مورد نیروی دفاعی و دروغ‌هایی که در خصوص توان نظامی و تکنیکی است، به کار گرفته می‌شود که در زمینه استفاده از آن دچار بیماری خودباوری و خودبینی نیز می‌شود.» گوبلز می‌گوید: «دروغ را به حدی بزرگ بگویید که هیچ‌کس جرئت و فکر تکذیب آن را نکند.» او می‌گفت: «بعضی مواقع دروغ‌هایی می‌گفتم که خودم از آنها می‌ترسیدم.»

به منظور روشن شدن بحث و برای نمونه، چند دروغ بزرگ، که در راستای منحرف کردن ذهن گروه‌های هدف و دیگر دولتها آمده است، ارائه می‌شود:

مرگ زرقاوی، رهبر القاعده دستاویزی برای توجیه جنگ عراقپنتاگون از مرگ زرقاوی، رهبر القاعده در عراق استفاده و آن را دستاویزی برای توجیه جنگ عراق قلمداد کرد. دولت بوش و حزب جمهوری‌خواه که به شدت محبوبیت و اعتبار خود را در داخل کشور از دست داده بودند برای بهبود وجهه خود واقعه بی‌اهمیتی چون مرگ زرقاوی را بزرگترین نقطه‌ی عطف جنگ عراق تلقی کردند و با تبعات وسیع رسانه‌ای پیرامون این موضوع به پیروزی در انتخابات آتی مجلس دل بستند.

بن لادن باید هر چه زودتر دستگیر شود
آمریکائیان پس از اشغال افغانستان، دخالت خود در این کشور را با استدلال دستگیری هر چه سریع‌تر بن لادن توجیه کردند، در حالی که هیچ‌گونه مدرکی دال بر مجرم‌ بودن وی نداشتند. این درحالی بود که بن لادن مولود سازمان جاسوسی آمریکا سی.آی.ای بود و زمانی لقب تروریست گرفت که با شبکه تروریسستی القاعده امنیت داخلی آمریکا را مورد تهدید قرار داد. پس از این دوران بود که ناگهان در آمریکا، بحث درباره جنگهای نوین اهمیت یافت و چنین عنوان شد که این استراتژی‌ای علیه بنیادگرایی است که از پایان دهه 90، علیه گسترش زمینه‌های انقلاب بین‌المللی اجرا می‌شود.
 
حمله کره شمالی به کره جنوبیدر تاریخ 25 ژوئن سال 1950، یعنی روز آغاز جنگ دو کره یک عضو مهم ارتش آمریکا اعلام کرد: «ماجرای جالبی اتفاق افتاده است. کره شمالی به کره جنوبی حمله کرده است.» بلافاصله پس از انتشار این خبر و در همان روز، بمب‌افکنهای آمریکا، شهر پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی را با فرو ریختن سیصد بمب، بمباران کردند. به دنبال این اقدام، که بدون فرمان مستقیم و رسمی و تنها به دلیل جایگاه تک قطبی رسانه‌های آمریکا صورت گرفت، عملیات روانی بی‌سابقه ایالات متحده علیه دولت کره شمالی آغاز شد.

سینمای هالیوود نیز دو روز پس از آغاز جنگ، فیلم نبرد کره را در سه هزار نسخه تکثیر و به بازار عرضه کرد. تا مدتها به خطا ادعا می‌شد که کره جنوبی حمله کرده است، در حالی که واقعیت این چنین نبود و آمریکا از غیبت روسیه و چین استفاده کرد تا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای را علیه حمله ظاهراً مسلحانه کره شمالی به کره جنوبی تصویب کند.

دروغ بوش
در 19 ماه ژانویه سال 2001، بوش توضیح داد که عراق به سلاحهای کشتار جمعی دست یافته است؛ موضوعی که آن را دلیل اصلی آغاز جنگ علیه عراق مطرح کرد، در حالی که تا به امروز، با وجود جستجوی گسترده ارتش آمریکا و انگلیس در عراق، هیچ‌گونه نشانه‌ای دال بر درستی این ادعا یافت نشده است.

فاطمه حسینی

ابن زیاد از چه تاکتیک هایی بهره برد؟

ابن زیاد از چه تاکتیک هایی بهره برد؟



مختارنامه ، نقبی به تاریخی است که اگرچه برمنابر و جمع عزاداران حسینی بسیار به آن پرداخته می شود اما از کم توجهی روانشناسان و رسانه شناسان به وقایع این مقطع چرایی این وقایع از بعد عملیات روانی کمتر بررسی شده و تقریبا نا شناخته باقی مانده است.با این وجود این نوشته بیشتر درس پس دادن شاگردی است در محضر اساتید عملیات روانی که بابی باز کند برای بررسی جامع تر و تحلیلی تر.قسمت هفتم سریال مختار نامه، جدا از مباحث تکنیکی سینمایی و بصری حاوی نکته بسیار قابل تأملی است و آن این سوال است که : چگونه می شود سرداری با شرف و نسب و وجهه و شجاعت مسلم، صبح می کند با چهار هزار لشگر تیغ آخته و شب، تنها و یکه در کوچه های کوفه قدم می زند؟ این ریزش نیرو آیا صرفا در بی وفایی کوفیان ریشه دارد یا تسلط دشمن بر تاکتیک های عملیات روانی نیز اهمیت ویژه ای دارد؟ در این قسمت ابن زیاد از چه تاکتیک هایی بهره برد؟
1) تاکتیک ‌دروغ بزرگ
در این تاکتیک دشمن از میزان نا آگاهی جامعه هدف نسبت به قدرت مهاجمین و نیز ناکارآمدی دستگاه اطلاع رسانی جامعه هدف (در آن دوره منابر و در این دوره رسانه ها) مطلع شده و با طرح دروغی بسیار بزرگ (دروغ هرچه بزرگتر باور پذیرتر) تصویری بسیار رعب انگیز از خود در جامعه هدف ایجاد می کند و می تواند پیش از شلیک اسلحه ها دلها را به زانو درآورد.
لشگریان نادیده شام و منجنیق های پر آتش و پر عقرب و خوی وحشیانه ای که می کشند و به کنیزی می برند، به واقع تصویر سازی از خود در دید دشمن بر اساس همین تاکتیک است. نظیر همین اتفاق را عمدتاً در زمانه ما رسانه ها به عهده گرفته اند. به عنوان مثال هالیوود با دستگاه عریض و طویل سینمایی خود تصویری بسیار قدرتمند و شکست ناپذیر از ارتش آمریکا را در قالب فیلم های اکشن و جذاب و جاسوسی به کشورهای هدف صادر می کند و غالباً نیز رسانه های جامعه هدف از سر نا آگاهی آنها را مفت و مجانی در جامعه خویش توزیع می کنند. "دشمن ملت " چند بار از شبکه های سیما پخش شد؟ 
ادامه مطلب ...

صداقت و بی طرفی در امر خبررسانی

صداقت و بی طرفی در امر خبررسانی مقوله ای بسیار مهم است

به گزارش فر نیوز معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری گفت: رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند و باید کمک کنند تا فضای کشور به سمت توسعه و پیشرفت برود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری؛ دکتر هدایت حاتمی در بازدید از دفتر ایسنای کرمانشاه، افزود: صداقت و بی طرفی در امر خبررسانی مقوله ای بسیار مهم است که رسانه ها باید به آن توجهی ویژه داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه گفت: از کلیه رسانه ها و خبرنگاران استان انتظار داریم مجموعه مدیریتی استان کرمانشاه را در انجام کارها کمک کرده و با ارائه ارزیابی های منصفانه استان را به سمت توسعه سوق دهند.

وی ادامه داد: ایجاد فضای خوب برای استان وظیفه ای است که از عهده رسانه ها بر می آید و انتظار است رسانه ها از پرداختن به موضوعات جزیی و بی ارزش خودداری کنند، چرا که بعضی از مواقع رسانه ها یک موضوع جزیی را خیلی بزرگ کرده و به خاطر آن ‘چهره استان برای سرمایه گذاران و گردشگران ناخوشایند و نامطلوب می شود.

دکتر حاتمی خاطرنشان کرد: انتظار است رسانه ها اخبار امیدوارانه برای مخاطبین تولید کنند. ضمن اینکه از نقد منصفانه هم استقبال می کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه گفت: از آنجایی که مطبوعات بیشتر اخبار خود را از خبرگزاری ها تهیه می کنند، بنابراین خبرگزاری ها وظیفه مهمی دارند.

وی در ادامه اظهارکرد: نیازمند تحول اداری در استان هستیم که در این راستا طی چند ماه اخیر کارهای خوبی انجام شده و برنامه های خوبی نیز داریم.

وی با اشاره به عملکرد مثبت خبرگزاری ایسنا، تصریح کرد: اعتماد مخاطبین به اخبار ایسنا بالاترین سرمایه این رسانه است.


 

ادامه مطلب ...

تاکتیک های خبری

تاکتیک های خبری

سابقه نویسی یا پیشینه نویسی (Back ground) : از متداولترین و پرکاربردترین تاکتیک‌های رسانه‌های خبری است. در واقع روزنامه‌نگار با تکیه بر حوادث گذشته به شکل‌دهی افکار عمومی می‌پردازد و با ربط موضوعات گذشته به رویداد جاری، پیام مورد نظر خود را به مخاطب القا می‌کند.

 2-   تاکتیک اطلاعات سری (Secret Information): در این شیوه از ارائه خبر برای افکار عمومی جلوگیری شده و سعی می‌شود اخبار طبقه‌بندی شود، و هر زمان نیاز به هر قسمت خبر نمودار شد آن را ارائه کرد این تاکتیک بسیار قدیمی است و در مورد اسراسر محرمانه نظامی و امور دیپلماتیک از آن استفاده می‌شود.

 3-   تاکتیک نشت هدایت شونده (Targeted News Leakage): برخی از اخبار و اسرار حفظ می‌شوند و برخی دیگر با اهداف از قبل تعیین شده با زمان‌بندی خاص منتشر می‌شوند و به شیوه قطره‌ای و هدایت شونده ارائه می‌شوند در واقع آنها اطلاعاتی هستند که آگاهانه هدف‌گیری و ارائه می‌شوند.

 4-   تاکتیک ماساژ پیام (Spinning the Massage: فریب اطلاعاتی است که هر روز از کارخانه فکر دولت به بیرون جریان می‌یابد. تاکتیک حذف کلی‌بافی، زمان‌بندی، تبخیر از جملة این شیوه هستند.

 5-   تاکتیک حذف: Omission Tactic:  قسمتهای مهمی از خبر به دلایلی از پیش طراحی شده و هدفمند حذف می‌شود تا زمینه برای انتشار شایعه فراهم گردد. رسانه می‌داند با انتشار خبر ناقص زمینه برای انتشار شایعه بوجود می‌آید چرا که به سوالات مخاطبان پاسخ داده نشده است.

 6-   تاکتیک کلی بافی (Generality Tactic):  جزئیاتی که ممکن است مخالفت اداری یا سیاسی را با لعابی از مطالب غیرواقعی پوشیده و اصل خبر بدون در نظر گرفتن واقعیات ضروری آن انتشار می‌یابد. هدف رسانه این است که ضمن اینکه خبر را منتشر ساخته از ایجاد حساسیت بین گروههای فشار و سیاستگذاران سازمانی جلوگیری می‌کند و در واقع به آرامی اخبار مورد نظر را منتشر می‌سازد.  

ادامه مطلب ...

خبرنگاری شبکه‌ای

خبرنگاری شبکه‌ای


 

اگر این اصل بدیهی را درک کنیم که صنعت خبر و حرفه خبرنگاری همیشه فرزند زمان خود است؛ بی شک به تدریج و در آینده ای نه چندان دور این صنعت را باید در جامه جدیدی دید: رسانه‌های اجتماعی.

اقبال رو به رشد و جهانی به این رسانه‌ها، باعث شده است رسانه‌های اجتماعی خود را به صنعت خبر تحمیل کنند. این تاثیر پر رنگ هم از جهت سازمان رسانه‌ای، هم در حوزه ساز و کارهای حرفه خبرنگاری و هم در فرهنگ و آیین مصرف خبری قابل بحث و بررسی است.

 

در این جستار یکی از این جامه‌های نو را به اجمال معرفی می‌کنیم: خبرنگاری شبکه‌ای.

 

با دامن گستری و جهانگیری اقبال به رسانه های اجتماعی، الگوهای ارتباطی پویا و پیچیده ای شکل می‌گیرند و به تدریج بر ساختارهای رسانه‌ای و ساز و کارهای خبرنگاری تاثیر می‌گذارند. به عبارت دیگر، خصوصیت شبکه‌ای ارتباطات در رسانه‌های اجتماعی، یک ساختار شبکه‌ای به خبرنگاری می‌دهد که در آن تمرکز زدایی و غیر خطی بودن پارامترهای اصلی خبرنگاری در آغاز قرن بیست و یکم است. پایه‌های این فرهنگ خبرنگاری الگوی ساختاری است از آنچه خبرنگاری شبکه‌ای خوانده می‌شود.

 

 

 

مفهوم خبرنگاری شبکه‌ای

 

 

مفهوم «شبکه» و اصطلاح «خبرنگاری شبکه‌ای» بی اختیار آرای کاستلز در مورد جامعه شبکه‌ای را به یاد می‌آورد. او به عنوان نتیجه گیری از جلد نخست کتاب عصر اطلاعات می‌نویسد «به عنوان روندی تاریخی، کارکردها و فرایندهای مسلط در عصر اطلاعات هر روز بیش از پیش پیرامون شبکه ها سازمان می‌یابند. شبکه ها ریخت اجتماعی جدید جوامع ما را تشکیل می‌دهند و گسترش منطق شبکه‌ای تغییرات چشمگیری در عملیات و نتایج فرایندهای تولید، تجربه، قدرت و فرهنگ ایجاد می‌کند. در حالی که شکل شبکه‌ای ساختار اجتماعی در دیگر زمان ها و مکان ها نیز وجود داشته است، پارادایم نوین تکنولوژی اطلاعات، بنیان مادی گسترش فراگیر آن را در سراسر ساختار اجتماعی فراهم می‌آورد. علاوه بر این، به نظر من این منطق شبکه‌ای عزمی اجتماعی ایجاد می‌کند که مرتبه آن از سطح منافع اجتماعی به خصوصی که از طریق شبکه بیان شده اند فراتر است: قدرت جریان ها از جریان های قدرت پیشی می‌گیرد.» (کاستلز، 543:1380)   

 

«هنریش» {1} معتقد است خبرنگاری شبکه‌ای را به عنوان یک پارادایم کلی برای ساختار پویا از فضای جهانی خبری باید دید که جای سیستم رسانه های سنتی را گرفته است. او توضیح می‌دهد که این تحول کاملاً شکل سازمانی رسانه ها را در کل سیستم رسانه ها تغییر می‌دهد و بر پلتفورم های توزیع خبر تاثیر می‌گذارد. در واقع خبرنگاری شبکه‌ای تبدیل می‌شود به یک «پرنسیپ» {2} پایه‌ای یا مبنایی که ساختار سیستم‌های خبرنگاری را در عصر دیجیتال تعریف می‌کند. عصری که در آن، سیستم بسته خبرنگاری جای خود را به سیستمی گشوده، شبکه‌ای، با تبادل اطلاعات پویا و دائمی می‌دهد. از این رو، او فضای خبرنگاری شبکه‌ای را فضای تسهیم اطلاعات معرفی می‌کند. فضایی که محدودیت بردار هم نیست. چراکه شبکه ها ساختارهای باز دارند به گونه ای که می‌توانند بدون محدودیت توسعه یابند به این معنی که با شبکه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و حلقه های جدید ایجاد کنند. (Heinrich, 2008: 5-6)

 

«آلوز» {3} معتقد است یکی از عناصر اساسی در اکوسیستم جدید صنعت رسانه، تغیر از سیستم «رسانه محور» {4} به سیستم «شخص محور» {5} است. به این معنی که در سیستم جدید هر شخص از این پتانسیل برخوردار است که مشارکت کننده باشد. او اصطلاح «پروسیومر» {6} را خلق کرده است که ترکیبی از تولید کننده {7} و مصرف کننده{8}است. این محقق معتقد است که ما وارد جامعه «پروسیومر» شده ایم، جامعه ای که در آن مصرف کننده خبر در عین حال تولید کننده هم است. (Gutiérrez, 2011)

 

«برونز» در کتاب اخیر خود به نام «وبلاگها، ویکی پدیا، زندگی دوم و فراتر از آن: از تولید به «پرودوسیج» {9} برای توضیح همین معنا اصطلاح «پرودو سیج» را خلق کرده است. اصطلاحی برای کاربر تولیدکننده اطلاعات و خبر بکار می‌رود. در این کتاب همانطور که از نامش بر می‌آید، برونز توضیح می‌دهد که چگونه با وجود وبلاگ ها، ویکی ها و دیگر رسانه های اجتماعی فضای تولید رسانه‌ای متحول شده است و دیگر شهروندان در کنار حرفه ای ها در فرایند تولید نقشی تعین کننده دارند. وی در این کتاب مثال های متعددی می‌زند، از جمله سایت «اوه مای نیوز»{10} کشور کره جنوبی را مثال می‌آورد که کاملاً توسط کاربران اداره می‌شود. (snurb, 2007)

 

در حقیقت، دیگر رسانه های سنتی، یکه‌تازان رقیب محیط رسانه‌ای نیستند بلکه در این ساختار، بلاگرها، خبرنگاران مستقل و همه به اصطلاح شهروند خبرنگاران {11} از تولیدکنندگان و بازیگران جدی این ساختار شبکه‌ای هستند.

 

البته مساله تنها امکان حضور شهروندان در تولید محتوای رسانه‌ای نیست؛ بلکه به بیان «هنریش» شبکه ها فضای حرفه‌ای خبرنگاری را تغییر می‌دهند و اشکال تازه ای از خبرنگاری را ایجاد می‌کنند. او معتقد است جریان خبری در این فضای جدید، متاثر از فرم تازه اتصال {12} است که پیوندی جدید و دائمی برقرار می‌کند بین خبرنگاران و منابع شان و همانطور که بین خبرنگاران و مخاطبین شان. (Heinrich, 2008: 2)

 

«باردوئل و دوز» {13} خبرنگاری شبکه‌ای را تغییر اساسی روابط میان خبرنگاران حرفه‌ای و شهروندان دانسته‌اند به گونه‌ای که حرفه خبرنگاری را به طور کلی از خود متاثر می‌کند. آنها خصوصیت عمده خبرنگاری شبکه‌ای را در همین تعادل قدرت میان تولید کنندگان محتوا و کاربران می‌دانند. آنها این تغیر رابطه را در سه سطح بررسی می‌کنند: فنی ، فرهنگی ـ اجتماعی و حرفه ای. در مورد سطح حرفه ای، روابط بین تولیدکننده و کاربر به سمت کاربر می‌چربد. در واقع ساخت سلسه مراتبی، تمرکزگرا با خصوصیات  پدرسالارانه در خبرنگاری سنتی جای خود را به فضای کاری شبکه‌ای می‌دهد. به نظر «باردوئل و دوز» خبرنگاری دارد به حرفه ای تبدیل می‌شود که نه به جمع ها {14} بلکه پیش و بیش از هر چیز به افراد{15} نه تنها به عنوان شهروندان، بلکه به عنوان مشتریان خدمات ارائه می‌کند. (Bardoel & Deuze, 2001)

 

از چنین منظری است که «جارویس» {16} ابراز عقیده کرده که « فکر می‌کنم اصطلاح بهتر برای آنچه خبرنگاری شهروندی می‌نامیم، خبرنگاری شبکه‌ای است.» وی ریشه طرح این خبرنگاری را طبیعت جمعی خبرنگاری امروز می‌داند و می‌نویسد که در فضای خبرنگاری شبکه‌ای، حرفه ای ها و آماتورها با هم کار می‌کنند و به هم لینک می‌دهند و ایده ها، دغدغه ها، پاسخ ها، و نظرگاه هایشان را با هم به اشتراک می‌گذارند. او توضیح می‌دهد آنچه ما رسانه‌های شهروندان می‌نامیم و آنچه ما خبرنگاری شهروندی توصیف می‌کنیم همان شرایط جدید خبرنگاری است که بواسطه خبرنگاری شبکه‌ای بوجود آمده است. (Jarvis, 2006)

 

باید توجه داشت که خبرنگاری شبکه‌ای مساله فردا نیست بلکه به قول بکت «انتخابات عمومی بریتانیا در سال 2010 به طور مطلق نشان داد که خبرنگاری شبکه‌ای از راه رسیده است. فضای خبرنگاری مربوط به مبارزه انتخاباتی، نتایج و تبعات آن، به نحو قابل توجهی ترکیبی بود از خبرنگاری آن لاین و جریان اصلی  {17} و رسانه‌های حرفه‌ای و شهروندی.» «بکت» با بیان این‌که در آینده فرم های تازه ای از تولید خبر به وجود خواهد آمد، خبرنگاران، شهروندان و سیاستگذاران را فرا می‌خواند که در مورد کاربردهای امروز خبرنگاری برای جامعه، اقتصاد و اشخاص فکر کنند. او از لزوم کشف بازارهای جدید برای خبرنگاری و ارتقای شیوه های تولید خبر سخن می‌گوید و می‌نویسد «منظور من از خبرنگاری شبکه‌ای، سنتز خبرنگاری سنتی و فرم های در حال ظهور رسانه های مشارکتی است که با فناوری های وب2 مثل تلفن های موبایل، ایمیل ها، وب سایتها، وبلاگها، میکرو وبلاگ نویسی و شبکه های اجتماعی ممکن شده است. خبرنگاری شبکه‌ای به عموم شهروندان امکان می‌دهد تا از طریق وفور منبع دهی {18}، تعاملی بودن{19}، هایپر لینک کردن {20}، محتوای تولید شده توسط کاربر{21} و انجمن‌ها {22} در همه ابعاد تولید خبری درگیر شوند. خبرنگاری شبکه‌ای تولید خبر را از فرایند خطی از بالا به پایین به یک فرایند جمعی تغییر می‌دهد. البته همه تولید خبری شبکه‌ای نخواهد شد. همه شهروندان هم نمی خواهند برای زمان زیادی خبرنگاری کنند اما اصول شبکه‌ای به نحو گسترده ای در همه فرم های رسانه‌های خبری اعمال خواهد شد.» (Beckett, 2010: 3)

 

واقعیت این است که با وجود این دگرگونی ها و در این محیط متلاطم فناوری های رسانه‌ای و فضای حرفه ای متفاوت؛ سازمان های رسانه‌ای برای رقابت موثر باید طرحی نو درافکنند.

 

برای مثال «نیویورک تایمز» در کنار سردبیر پرینت برای نسخه چاپی، سردبیر رسانه‌های اجتماعی هم استخدام کرده است. مدیران نیویورک تایمز معتقدند که فیس بوک و توییتر دیگر آنقدر قدرتمند و تاثیرگذار هستند که باید آنها را در سازمان خبری خود جدی بگیرند. آنها معتقدند برای کامیابی در جهانی که به طور روزافزون در حال دیجیتالی شدن است حضور فعالانه در رسانه‌های اجتماعی گریزناپذیر است. در حال حاضر نیویورک تایمز در سایت تویتاهولیک {23} که در آن صد توییت برتر را بر اساس تعداد دنبال کننده ها را معرفی می‌کند، در رتبه 35 قرار دارد. جان لندمن {24} در ایمیلی به اعضای تحریریه برای معرفی سردبیر جدید رسانه‌های اجتماعی گفته است «امروزه مخاطبان دیگر کار ما را تنها از طریق صفحه اصلی{25}و یا خرید روزنامه نمی بیند بلکه از طریق یاداوری ها و سفارش های {26} دوستان و همکارانشان دنبال می‌کنند. پس خیلی مهم است که بیاموزییم چگونه این افراد را بیابیم و به خوبی خدمات ارائه کنیم. در عین حال خیلی از ما از شبکه‌های اجتماعی برای یافتن منابع، ایجاد تماس و ارتباط و گرفتن اطلاعات استفاده می‌کنیم.» (parr, 2009)

 

در زمانه‌ای که به تدریج سازمان های رسانه‌ای بیشتری رسانه‌های اجتماعی را در سازوکارهای خبری خود می‌پذیرند؛ باید دانست که غفلت از این فضا، فرهنگ و فرم‌های حرفه‌ای، یک سازمان اسیر در شکل‌‌های رسانه‌های سنتی را به انزوا می‌کشاند.

 

روزنامه نگاری - امید جهانشاهی

 

 

منابع:

 

 

 

1ـ کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات (جلد اول). مترجمان: علیقلیان، احد؛ خاکباز، افشین. تهران. طرح نو، چاپ اول.

 

 

 

2-  Beckett,Charlie(2010)THE VALUE OF NETWORKED JOURNALISM. [online] Available:

 

http://www2.lse.ac.uk/media@lse/POLIS/documents/Polis%20papers/ValueofnetworkedJournalism.pdf

 

[date accessed: 22/04/2011]

 

3- Deuze, Mark & Bardoel, Jo  (2001). NETWORK JOURNALISM': CONVERGING COMPETENCES OF OLD AND NEW MEDIA PROFESSIONALS. [online] Available:

 

http://jclass.umd.edu/classes/jour698m/BardoelDeuze+NetworkJournalism+2001.pdf

 

[date accessed: 17/06/2011]

 

4- Gutiérrez, Estrella (2011)  . The Ethics of Social Networking for Journalists. IPS (inter press service) web site. [online] Available:

 

http://ipsnews.net/news.asp?idnews=54277

 

[date accessed: 14/02/2011]

 

5- Heinrich,  Ansgard (2008) Network Journalism: Moving towards a Global Journalism Culture. Paper delivered to the RIPE conference in Mainz, October 09-11, 2008

 

'Public Service Media for Communication and Partnership'. [online] Available:

 

http://ripeat.org/wp-content/uploads/2010/03/Heinrich.pdf

 

[date accessed: 24/06/2011]

 

6- Jarvis, Jeff (2006)."networked journalism". in Buzzmashine. Published online july 5, 2006. [online] Available:

 

http://www.buzzmachine.com/2006/07/05/networked-journalism/

 

[date accessed: 04/06/2011]

 

7- Parr,  Ben (2009). The New York Times Hires a Social Media Editor; Does It Need One?. [online] Available:

 

http://mashable.com/2009/05/26/nyt-social-media-editor/

 

[date accessed: 14/04/2011]

 

8- Snurb, ? (2007). Welcome to Produsage.org. [online] Available: http://produsage.org/

 

[date accessed: 17/06/2011]