مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

برترین های "عکس ورزشی" مهرماه معرفی می شوند

جزییات بیشتر از نخستین دوسالانه عکاسی ورزشی ایران
برترین های "عکس ورزشی" مهرماه معرفی می شوند

مهر ماه امسال نخستین دوره مسابقات دوسالانه عکاسی ورزشی توسط موسسه فرهنگی هنری شید نگاران با مشارکت انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی در محل آکادمی ملی المپیک برگزار می شود.
به گزارش ایسجا، فریبا اباذری، مدیر عامل موسسه شید نگاران و عضو شورای سیاست گذاری ضمن اعلام این خبر، از اتمام فاز نخست برنامه ریزی های اجرایی خبرداد و گفت:« آئین نامه دوسالانه عکاسی ورزشی پس از 10 ماه مذاکره و همکاری با اعضای شورای سیاست گذاری، تدوین و به تایید مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.»
وی در ادامه گفت و گو با ایسجا افزود:« فراخوان دوسالانه عکاسی در نیمه اول خرداد ماه منتشر می شود و علاقه مندان تا پایان مردادماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه ارسال نمایند.»
تبیین جایگاه عکاسان ورزشی در جامعه ورزشی و هنری، بررسی چگونگی تاثیر عکس ورزشی بر ترویج اخلاق و روحیه جوانمردی در ورزشکاران و تماشاچیان، ایجاد تعامل بین هنرمندان جوان با پیشکسوتان، تبیین نقش عکاسی ورزشی در فرهنگ سازی و احیای ارزش ها، بررسی علمی و تبیین جایگاه عکاسی ورزشی در مطبوعات و سایر رسانه ها از طریق برگزاری کار گاه های تخصصی و ایجاد فرصت و فضایی مناسب برای معرفی فن آوری، تولیدات و نشریات مرتبط با ورزش و عکاسی به مخاطبان جشنواره از مهمترین اهداف برگزاری این دوسالانه است.
بر اساس اعلام برگزارکنندگان، برگزیدگان مسابقه علاوه بر تندیس و لوح افتخار، مدال هایی نیز بر روی سکوی قهرمانی دریافت می کنند.
انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی، خانه عکاسان ایران، کمیته و آکادمی ملی المپیک، وزارت ورزش و باشگاه فرهنگی و هنری پرسپولیس از جمله سازمان های حامی این دوسالانه هستند.
لازم به ذکر است که داوری دوسالانه را آقایان : علی قلمسیاه، اسماعیل عباسی، سیف اله صمدیان و یک داور خارجی که متعاقباً اعلام می شود، بر عهده خواهند داشت .

خرده جنایت های زن و شوهری

خرده جنایت های زن و شوهری (نمایشنامه) نوشته امانوئل اشمیت

( آقای ژیل بر اثر حادثه ای مرموز دچار فراموشی می شود. همسرش خانم لیزا او را به خانه می آورد. اما ژیل حافظه اش را از دست داده است و سعی می کند از صحبت ها و تعریف های همسرش گذشته را باز سازی کند و هویت خود را بازیابد...)

بخشی از نمایشنامه امانوئل اشمیت:

-------------------------------------------------------------------------

ژیل: ...... ظاهرا من محکوم تخیلات تو هستم. محاکمه ام هم اینجا برگزار شده. در غیاب من. بدون مخالفت . بدون دفاع..... تو اون روز در حالی که متوجه نبودم، من رو نقش بر زمین کردی برای اینکه در خیالاتت یک ژیل واهی ترکت کرده بود. محلت نمی گذاشت و تو بغل این و اون می لولید! موضوع سر اینه که تو به سر یک آدم تخیلی ضربه نزدی، زدی تو سر من

لیزا: ببخشین!

ژیل: قبلا مشروب می خوردی و در حالی که با مشروب سم وارد بدنت می کردی تقصیر ها رو گردن خودت می انداختی و حساب خودت رو می رسیدی. این دفعه دیگه نوبت من رسیده بود و به جون من افتادی

لیزا: ببخشین!

ژیل: شایدم تو فقط برای رابطه های کوتاه مدت ساخته شدی. فقط برای همون ابتدای یک رابطه

لیزا: نه. اینطور نیست

ژیل: در درون تو کسی هست نمی خواد با من پیر بشه. کسی که می خواد رابطه ما تموم بشه

لیزا: نه

زیل: چرا، چرا. تو ماجراهایی رو دوست داری که تحت اراده ی تو هستن. نمیتونی تحمل کنی که رابطه از اختیارت تو خارج بشه.

لیزا: خارج؟!

ژیل: آره از اختیارت خارج بشه. که اوضاع زیاد جدی بشه. که احساست برات زیاد ی قوی بشه. اگر آدم بخواد ازهمه چی مطمئن بشه باید به روابط کوتاه مدت اکتفا بکنه. روابط راحت، آشنا، بی دغدغه، با یک آغاز مشخص، یک وسط و یک انتها. یک راه مشخص با مراحل کاملا واضح و تعیین شده. اولین لبخندی که رد و بدل می شه. اولین قهقهه ی خنده، اولین شب، اولین جر و بحث، اولین آشتی، اولین کسالت، اولین سوء تفاهم، اولین تعطیلات خراب شده، اولین جدایی، دومین، سومین... بعدش هم جدایی واقعی.  

ادامه مطلب ...

سابقه و یا بک گراند برای خبر


سابقه و یا بک گراند برای خبر

 

درمتون آموختنی خبر امروزه درباره ی استفاده از سابقه و بک گراند تاکید فراوانی می شود. بعضی ها تا جایی پیش می روند که سابقه خبر را یک توانایی منحصر بفرد برای مراکز خبر رسانی و وجه تمایز ارسال کننده و دریافت کننده پیام در رسانه های دولتی و خصوصی می دانند. حتما به موارد بسیاری برخورد کرده اید که برای خرج کردن یکسری اطلاعات مناسب در یک مقاله یا گزارش در جستجوی یک خبر بوده اید تا محمل یا انگیزه شما برای ارائه ی آن بصورت سابقه خبر باشد. چرا راه دوری می رویم؟!  شما چقدر به دیدن پشت صحنه یک فیلم علاقه دارید؟ بهمان علت که تماشای پشت صحنه یک فیلم سینمایی برای همه جذابیت دارد، سابقه خبر هم جذاب است.

 

در بازار گسترده اخبار و رسانه های خبری، مخاطبان و مشتری های رنگارنگ سعی دارند بهترین ها را بدست آورند و وقتشان را پای روزنامه ،میکروفون و دوربین بهترین منبع خبری بگذارند.پس مشتری مداری و مخاطب محوری - فرقی نمی کند ،هرکدام را در نظر بگیریم - ما را وادار می کند برای کارمان بازاریابی کنیم و دریافت کننده اطلاعاتمان را قانع کنیم. مخاطب امروز ما دوست ندارد همه چیز به او دیکته شود .دوست دارد خودش تحلیل کننده باشد بنابراین ترجیح می دهد اطلاعات متنوعی دریافت کند تا بتواند خودش فکر کند و تصمیم بگیرد.حذف تفسیر های یکسویه از فهرست عناوین و کارهای بنگاه های خبری و ارائه الگوهای جدید نظیر حضور مفسر و تحلیلگر در بخش های خبری یا تحلیلی شدن خبرها شاید مثال دم دستی خوبی در این باره باشد.

 

با وجودیکه بک گراند هسته اصلی خبر نیست و تکمیل کننده آن محسوب می شود،حذفش از خبر مثل حذف طعم از غذاست. محدوده ی ورود به سابقه خبر را خبر مشخص می کند. هر داده غیر خبری می تواند در محدوده سابقه خبر و بک گراند جای گیرد.با این پیش فرض تمام اطلاعات غیر خبری که روح خبررا در بر دارد و با هدف جریان سازی و سیاست گذاری ارائه می شود، دراین مقوله می گنجد. البته همانطور که باید باشد، ادبیات نگارشی برای  گزارش و مقاله نویسی متفاوت است. نگارش سابقه خبر بواسطه مجاورت با اطلاعات و اخباری که بطور پراکنده در متن خبر می آید از جنس خبر است.

 

وقتی اطلاعات زیادی داریم به نوعی سردرگم می شویم، سابقه نویسی شیوه درستی برای مصرف کردن اطلاعات یک گزارش دررسانه های نوشتاری، شنیداری، و دیداریست . 

 

 اگر بازگشت مکرر به موضوع خبررا درخبر نویسی یک اصل بدانیم ،ارائه اطلاعات غیر خبری مرتبط با خبر بهترین وسیله برای رسیدن به مقصود است. این رفت و برگشت به خبر وسابقه آن مدل نوینی را بنام "خبر فنری" در خبر نویسی مدرن بوجود آورده است که بی شک مشتریان بسیاری میان سردبیران و دبیران خبر دارد. مدل فنری تنظیم خبر به ما این امکان را می دهد که درمسیر دایره ای شکل تنظیم آن همواره به موضوع اصلی خبر رجوع کنیم ؛با این دقت که این بازگشت، در واقع بازگشت به همان نقطه قبلی نیست؛ به نقطه ای بالا تر از آن است که تصویر فنر را در ذهن متبادر می کند.همان اتفاقی که در نگارش یک خبر خوب می توان همیشه تجربه کرد: خبر با همان داستانی پایان یابد که آغاز شده است. گسترش "فیچر نیوز" یا همان خبر و گزارش نویسی نرم که از اصول روایتگری و داستان نویسی مدد می گیرد از محصولات نگرش طرفداران استفاده از "سابقه" در خبراست .پاسخ به این سوال که رشد نرم نویسی و فیچر در دهه ی اخیر معلول موج گسترده اطلاعات است یا علت آن ؟ ، همان داستان معروف"اول مرغ بود یا تخم مرغ "را تداعی می کند. بکارگیری عناصر کاملا غیر خبری در یک متن خبری با هدف تکمیل، جذابیت ،اقناع و ایجاد حس تعلیق در مخاطب صورت می گیرد.  تعریفهای گوناگون از نرم خبر ارائه شده و معیارهای خاصی برای تشخیص آن معرفی شده است.در یک نگاه اجازه دهید بگوییم "نرم خبر می تواند به نوعی   محصول درشتنمایی اطلاعات بک گراند باشد.هر قدر اطلاعات خبری و غیر خبری با شیوایی و جذابیت بیشتری همراه باشد خبر ما کامل تر و استخوان بندی آن محکمتر خواهد بود.

 

مجال ارائه سابقه خبر مجالی گسترده است .سابقه به مفهوم دنباله خبر و یا پایانبخش آن نیست ؛پس می تواند در هر جا از خبر از جمله در لید آغازین ،در لابلای متن و انتهای آن و یا در لید پایانی رد پایی داشته باشد.در تلویزیون این سابقه می تواند درقالب نریشن، مصاحبه، افکت محیط و تصویر روز یا آرشیو باشد.

 

منابع خبری واسطه های تبدیل مواد خام به محصولات قابل مصرف برای مصرف کنندگان هستند.ظرف سابقه خبر بهترین جا برای انتقال مفاهیم مورد نظر آن هاست .عناصر خبری با تازگی همراهند ولی عناصری که در بک گراند استفاده می شود می تواند بسیار متنوع و گوناگون بوده و وابسته به زمان نباشند؛ مثل خبر یک حادثه که تمام می شود ولی سابقه آن ماندگارست و حتی خودش سابقه ای می شود برای خبرهای بعدی در آن موضوع.

 

وجه تمایز یک خبر خوب و عالی مثل یک کار هنری خوب و عالی توجه به جزئیات در آن است. بک گراند و سابقه خبر جزییات برای کلیات خبر است. چیزی که یک خبر خوب را به یک خبر عالی تبدیل می کند.

 

بک گراند می تواند شامل ارائه اطلاعات حاشیه ای، توضیح، تبیین،تشریح ،و نقد موضوع و شرایط و افراد در گیر در خبر و زمان و مکان رویداد و همچنین پیش بینی وضعیت و یا سابقه تاریخی ،تعداد دفعات تکرار ، تحلیل وضع موجود و مطلوب و موضعگیری و اظهار نظر اشخاص و نهاد های حقیقی و حقوقی و شرح و بسط آن ها باشد.  (حمید حامدی)