مدیریت بحران در روابط عمومی
نویسنده : میرزا بابا مطهرینژاد
مقدمه
اطلاعرسانی به هنگام و صحیح، با برنامهریزی هدفمند و شناخت تکنیکها و شرایط رسانهای، امروزه نقش مؤثری را در غنیسازی محتوای رسانههای جمعی و افزایش سطح آگاهیهای عمومی، همچنین ایجاد روابط دوجانبه بین سازمان با مخاطبان ایفا میکند. شتاب تولید و عرضة اطلاعات و تنوع رسانههای جمعی، بهویژه عملکرد آنها در شرایط خاص و رویدادهای بزرگ و فراگیر، شرایطی را ایجاد میکند که عدم برنامهریزی و کنترل آن توسط سازمانهای مرتبط با رویداد، ضمن قرار دادن سازمان در یک موقعیت انفعالی، باعث انحراف سازمان از مسیر اصلی و مانعی در برابر برنامهریزیهای آن میشود.
گستردگی و تنوع عرصههای رویداد، نبود سیستم جامع اطلاعرسانی و آگاهیدهی در سازمانها با لحاظ شرایط حساس رسانهای، آگاهی نداشتن رسانهها از جنبههای مختلف رویداد، شناخت ناکافی در بین مقامات مطلع سازمان از نحوة عرضه و انتشار اطلاعات و عوامل متعدد دیگر، همگی میتوانند در شرایط وجود بحرانهای مرتبط با فعالیت سازمان، زمینهساز بحرانهای پنهان و سیاهنمایی از خدمات و فعالیتهای انجام شده باشند که این موضوع نیز در صورت عدم برنامهریزی مناسب، هزینههای مادی و معنوی زیادی را متوجه سازمان میسازد.
سازمانها معمولاً به دو صورت برای کنترل جریانات ارتباطی و رسانهای اقدام میکنند. گروهی با داشتن برنامة راهبردی ارتباطی در ادارههای روابط عمومی و بهرهمندی از کارشناسان و متخصصان مرتبط با فعالیتهای گستردة ارتباطی و پیشبینیها و برنامههای لازم در مواقع بحرانی، میتوانند پشتیبانی ارتباطی مناسبی را از فعالیتهای گستردة بخشهای مختلف سازمان بهعمل آورند.
گروهی دیگر از سازمانها نیز به دلیل نبود حساسیتهای دائمی نسبت به فعالیتهای سازمان، در حد برنامهها و فعالیتهای خود از پشتیبانیهای ارتباطی بهره میگیرند و در صورت وجود بحران یا گستردگی برنامهها، اقدام به راهاندازی ستادها و کمیتههای تخصصی ارتباطی موقت تا زمان پایان آن شرایط خاص میکنند. در حالی که باید این شرایط مقدر را از قبل پیشبینی کرد و برای آن برنامه داشت. در صورت بروز شرایط بحران، فرصتی برای اندیشیدن و کارشناسی عمل کردن نمیماند. راه سومی هم وجود دارد و آن استفاده از تجربه است.
بحران از نگاهی نو
وقتی از بحران صحبت میکنیم بلافاصله حوادث و پدیدههای غیرمترقبه مثل سیل، زلزله، بیماریهای مهلک فراگیر، جنگ، قحطی و گرانی و پدیدههای خاص اجتماعی مثل اعتصابها، تظاهرات، شورشها و امثال آن در نظرمان مجسم میشود و ناچار مدیریت بحران را نیز مدیریت بر فرآیند رسیدگی به این حوادث تلقی میکنیم. برخلاف این تصور و تصور عامه از بحران، این حوادث، بحران نیستند، بلکه: «بحران، شرایطی است که این پدیدهها به دنبال وقوع خود ایجاد میکند.» ولی، این شرایط چه ماهیتی دارند که ما از آنها به بحران تعبیر میکنیم؟ یک بررسی اجمالی نشان میدهد در شرایط عادی و معمولی با سازوکار مدیریتی و بینش و دانش عمومی در هر جامعهای و حتی در هر خانوادهای و برای هر فردی نوعی انطباق بین نیازها و منابع برخوردار است. اگر شرایط بهگونهای تغییر کند که این تعادل نسبی و نه ایدهآل را به هم بزند، بحران بهوجود میآید. پس بهترین تعریف برای بحران این است: «عدم انطباق بین نیازها و منابع، به هر علت، از جمله حوادث غیرمترقبه یا پدیدههای اجتماعی را بحران مینامیم.»
مهارتهای کاربردی کارکنان روابط عمومی
احمد یحیایی ایله ای (دکترای ارتباطات)
روابط عمومی عمدتا با دو معنا به کار می رود:
الف: روابط عمومی به معنای عام: به جای ارتباطات عمومی.
ب: روابط عمومی به معنای خاص: به عنوان بخش اداری یک سازمان.
این یادداشت بر معنای اولی و به معنای عام روابط عمومی برای تقویت مهارتهای کاربردی کارکنان روابط عمومی تاکید دارد.
مثلا وقتی می گوییم: “روابط عمومی فلانی خوب است”. منظور ما این است که توانایی فرد برای ارتباطات با عموم مردم بالاست و اساسا می تواند با اکثریت مردم ارتباطات خوبی داشته باشد.
سئوالی که در اکثر کلاسهای آموزشی از استادان پرسیده می شود این است که چگونه می توان روابط عمومی به معنای عام را بهبود بخشید و اساسا چه کسانی با چه ویژگیهایی توانایی بیشتری در اجرای روابط عمومی دارند.
تحقیقات گسترده در حوزه ارتباطات نشان می دهد که مفاهیم زیر را می توان به عنوان عوامل بهبود روابط عمومی و دلایل روابط عمومی بهتر افراد یاد کرد:
الف: مثبت می اندیشند.
زودتر از اینکه به منفی ها فکرکنند به مثبتها می اندیشند.
ناامید نمی کنند و ناامید نمی شوند.
شروع کننده ارتباط هستند و منتظر دیگران نمی نشینند.
پر جنب و جوش هستند و انرژی مثبت تولید می کنند.
لبخند می زنند و شوخ طبع هستند.
بنابراین شایسته است کارکنان روابط عمومی هنگام مواجهه با ارباب رجوع از بکارگیری کلمات منفی همچون: نمی توانم ، غیرممکن است، امکان ندارد، هرگز و…پرهیز شود. شما باید از نیروی کلمات و تاثیری که در دیگران دارند آگاهی داشته باشید.
کلمات، در پیامی که به دیگری منتقل می کنید تاثیر فراوانی دارند. بنابراین از بکار گرفتن کلمات برحسب عادت و بدون اندیشه خودداری کنید.
فراموش نکنید که فرمان دادن یکی از برخورد های محکوم به شکست است. برای این که سخنان شما نافذ و موثر واقع شود باید نظریات خود را با کلمات مناسب و در چارچوب مشخص مطرح کنید.کلمات می توانند تاثیر مثبت داشته باشند و یا با ایجاد حالت تدافعی گفت و گو را به بحث و جدل بکشانند.
ادامه مطلب ...
استاد دانشگاه و متخصص حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی:
شناخت نیاز مخاطب گام اساسی موفقیت افکار سنجی است
دکتر زارعیان: امروز همهی مردم خبرنگار و تولید کنندهی محتوا هستند
استاد دانشگاه و متخصص حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی، هدف اصلی افکار سنجی را اقناع جامعه و مخاطبان ذکر و تاکید کرد: قبل از هزینه برای پخش یک تیزر تلویزیونی و یا هر نوع تبلیغاتی، باید افکار عمومی را بشناسیم، چرا که در این صورت اقناع ساده تر شده و می توان آسان تر به برنامه های خود پرداخت.
داوود زارعیان امروز شنبه (11 بهمن ماه) در نشست تخصصی روابط عمومی ها و افکار سنجی که به همت مرکز افکار سنجی جهادانشگاهی کردستان و با مشارکت روابط عمومی استانداری، شرکت توزیع نیروی برق استان و شرکت مخابرات کردستان در قالب وبینار برگزار شد اظهار کرد: امروزه در یک دقیقه حجم بسیار زیادی محتوا در فضای مجازی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جاسوسی تولید می شود که خوانندگان و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص می دهد.
وی با اشاره به روند افزایشی شدید مصرف اینترنت و استفاده از شبکه های مجازی به عنوان تولید کننده های اصلی در شبانه روز طی سال جاری عنوان کرد: به طور مثال افزایش قیمت دلار تا 30 هزار تومان و افزایش قیمت مسکن تا 4 برابر موجب نگرانی افکار عمومی شد و این فقط نتیجه عملکرد رسانه ها و شبکه های اجتماعی است و در واقع قیمت های واقعی تغییری نکرد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: اعتماد مردم به مدیریت دولتی در حال کاهش است و بخش عمده این امر ناشی از عملکرد رسانه ها و عدم مدیریت روابط عمومی ها در مدیریت افکار عمومی در حوزه های مختلف است، چرا که تا کنون شناخت خوبی از افکار عمومی حاصل نشده و بر همین اساس برنامه ریزی مناسبی برای این حوزه صورت نگرفته است.
به گفته وی، افکار عمومی عقاید و تصویری است که از جامعه راجع به موضوعات خاص به دست می آید، همچنین افکار عمومی توسط رسانه ها و ارتباطات میان فردی شکل می گیرد و جزیی از فرهنگ شده است.
زارعیان با ذکر اینکه افکار عمومی یک نیروی سیاسی است که در هیچ قانونی پیش بینی نشده و با نیروی برندگی خود می تواند هر نوع تغییری را ایجاد کند، ادامه داد: شناخت افکار عمومی یا افکار سنجی عبارت است از اجرای سازمان یافته برای نشان دادن افکار مردم در یک مقطع زمانی خاص برای موضوعی خاص.
وی هدف اصلی افکار سنجی را اقناع جامعه و مخاطبان ذکر و تاکید کرد: قبل از هزینه برای پخش یک تیزر تلویزیونی و یا هر نوع تبلیغاتی، باید افکار عمومی را بشناسیم، چرا که در این صورت اقناع ساده تر شده و می توان آسان تر به برنامه های خود پرداخت.
این استاد دانشگاه با اشاره به مزایای شناخت افکار عمومی بیان کرد: افکار سنجی عامل شناخت نظرات عمومی برای اتخاذ تصمیم مناسب است، موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود، از بحران ها جلوگیری می کند، با افکار سنجی پیشنهادها و رهنمودهای ارائه شده توسط کارشناسان اجتماعی و روابط عمومی مورد تایید قرار می گیرد، نظرسنجی علمی بهترین ابزار تحلیل جامعه از همه ابعاد مختلف است، نظر سنجی آینه تمام نمای سازمان است و خوبی و بدی سازمان را عیان می کند.
وی بر انگیختن احساس نیاز، ایجاد ارتباط با مخاطب مردم نسبت به تغییر،تعیین نیاز مخاطب،ایجاد انگیزه تفسیر در مخاطب، تبدیل نگرش به رفتار، پایدار ساختن تغییر و دستیابی به داوری جدید را مراحل اصلی اقناع افکار عمومی ذکر کرد.
زارعیان، با تاکید بر اهمیت شناخت افکار عمومی جامعه تصریح کرد: ارتباطات مردمی داخلی و بیرونی به صورت تلفنی و مکاتبه ای، تحلیل محتوای متنوع، انتشار نشریه و دریافت بازخوردها، ارتباطات تعاملی مبتنی بر وب، ارتباطالت تعاملی از طریق تلفن همراه، جلسه با مشتریان بزرگ و مهم و افرد خاص را از مهم ترین روش های افکار سنجی است.
وی خاطرنشان کرد: برای مدیریت رسانه و افکار عمومی به صورت توامان، شناخت افکار عمومی ضروری است که باید با روش های افکار سنجی دقیق صورت گیرد و اکنون شرایط این مهم در کشور فراهم است و جهاددانشگاهی در این زمینه بسیار خوب عمل کرده و سوابق درخشانی دارد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: امروز در برابر فضای مجازی قرار گرفته ایم و سرعت انتشار بسیار بالا است و مدیریت این امر با ما نیست و امروز همه مردم کشور خبرنگار و تولید کننده محتوا هستند، لذا تا زمانی که از نیاز مردم شناخت پیدا نکنیم موفق نخواهیم بود.
ایسنا/کردستان
آموزش بسیار آسان خروج از جیمیل در گوشیها (اندروید)
برای شما هم اتفاق افتاده که گاهی با گوشی خود جیمیلتان را چک میکنید اما دیگر نمیتوانید از این حساب خارج شوید.
برای خروج یا زدن Sign out باید چهکار کرد یا به کدام بخش رفت؟! کار بسیار راحتی است:
برای خرروج از اکانت جیمیل خود در گوشی (اندروید) کافیاست که مراحل زیر را انجام دهید:
به تنظیمات Settings گوشی بروید
گزینهی Accounts (حسابها و پشتیبان) را بزنید
گزینهی Google (حسابها) را انتخاب کنید تا حسابهای جیمیل شما به ترتیب مشخص شود.
هرکدام را نمیخواهید حذف کنید.
به همین راحتی و آسانی
روابط عمومی و مدیریت بحران نویسنده : میرزا بابا مطهرینژاد مقدمه اطلاعرسانی به هنگام و صحیح، با برنامهریزی هدفمند و شناخت تکنیکها و شرایط رسانهای، امروزه نقش مؤثری را در غنیسازی محتوای رسانههای جمعی و افزایش سطح آگاهیهای عمومی، همچنین ایجاد روابط دوجانبه بین سازمان با مخاطبان ایفا میکند. شتاب تولید و عرضه اطلاعات و
آدرس سایت خطرنگار: