مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

جهانی شدن


1.         نظریات رابرتسون درباره جهانی شدن ؟ جهانی شدن یعنی درهم فشرده شدن جهان و تبدیل آن به یک مکان واحد است. فرآیند فشردگی فزاینده زمان و فضا که به واسطه آن مردم دنیا (کم و بیش آگاهانه) در یک جامعه جهانی واحد وارد میشوند.  مثل کاهش هزینه های مکانی (مسافرتها)، افزایش وابستگی متقابل انسانها به یکدیگر، افزایش حجم ارتباطات اجتماعی، همسانی ساختارهای مختلف جهان

2.         دیدگاه مخالفان و موافقان جهانی شدن

درسال 1980 جهانی شدن در جهان غرب مطرح شد و گسترش پیدا کرد. پطرس غالی ششمین دبیرکل سازمان ملل متحد) اعلام کرد که تمامی جهان به عصر جهانی شدن وارد شده است. سابقه جهانی شدن به زمانی می رسد که اولین جاده بزرگ مبادلاتی بین شرق و غرب کشیده شد و آن جاده، جاده ابریشم بود.

دیدگاهی نیز از آقای ماکفرو در مورد جهانی شدن وجود دارد که پس از ارتباطات و تجارت جهانی، ما شاهد روندهایی مثل رقابت قدرتهای بزرگ، نوع آوری های تکنولوژی، تولید و مبادله، تجدد و نوگرایی هستیم. در نظرات این نظریه پردازها، جهانی شدن یک روند مستمر و متداول است و در حوزه های بسیاری از قبیل فرهنگ، سیاست، اقتصاد، ارتباطات، و هنر اثر می­گذارد.

روند جهانی شدن موافقان و مخالفانی را با خودش همراه داشت تا جایی که برخی از افراد، جهانی شدن را ایدئولوژی فرهنگ های بیگانه می­دانستند و برخی دیگر آن را آرمان شهری برای تمدن جدید می‌دانستند. جهانی شدن به اهمیت نظم دهی مجدد زمان و مکان اشاره می کند.

در نظریه برخی از نظریه پردازان، جهانی شدن به عنوان یک مفهوم، هم به کوچک شدن جهان و هم به تقویت آگاهی از جهان اشاره می کند. علت این کوچک شدن، پیشرفت سریع تکنولوژی و تشدید روز افزون فعالیت های اقتصادی است - کوچک‌شدن جهان با اندیشه دهکده جهانی که با درک معقولی از زمان و مکان همراه است.

عنوان آخرین یادداشت ها

  
3.         نظریات انتونی گیدنز درباره جهانی شدن

تکنولوژی­های مکانیزه پیام­رسانی، به گونه گسترده و چشم گیری تمام جنبه های جهانی شدن را تحت تاثیر قرار می دهد و می­گوید بافت ابزاری بازارهای پول جهانی نمونه بارز اطلاعات یک کاسه شده نهادهای جهانی مدرنیته است.


4.         جهانی شدن با تمرکز بر حوزه فرهنگ را توضیح دهید و چرا جهانی شدن برای فرهنگ اهمیت دارد

فرایند جهانی شدن آنقدر ابعاد و دامنه وسیع و گسترده ای دارد که تمام زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده است و یکسری از نطریه پردازها از آن به عنوان بزرگترین رخداد تاریخ بشری میدانند و از آن یاد می کنند.

اتفاق نظری بین نظریه پردازان، پژوهشگران و دانشمندان در مورد تعریف دقیقی از جهانی شدن و تاثیرات آن بر زندگی و رفتار ما وجود ندارد، چون خیلی از این دانشمندان اعتقاد دارند که این پدیده به حد نهایی تعامل خودش نرسیده و همچنان دستخوش تغییر و تحول است. در یک معنای کلی می توانیم بگوییم جهانی شدن یعنی "فرایند افزایش وابستگی متقابل میان جوامع مختلف در مقیاس کل جهان".

5.         فناوری های نوین سه پیامد عمده برای جهانی سازی فرهنگ داشته اند توضیح دهید

1.      صدور اخبار، اطلاعت، برنامه های سرگرم کننده و کالاهای مصرفی است که از مرکز به سمت پیرامون در حال حرکت است. یعنی توام با آرمان سازی از شیوه زندگی غربی داره صورت میگیره.

2.      جذب ملت ها به فرهنگ غربی و زبان مشترک عمومی که انگلیسی است. امروزه زبان انگلیسی به عنوان زبان استعمار، به عنوان زبان رسمی، مشترک و رایج همه ی کشورهایی شده که مستعمره سابق انگلستان بودند . مثل ایالات متحده، استرالیا، آفریقای جنوبی، هند، پاکستان، کانادا و...

3.      به عقیده مک لوهان و گیدنز رسانه های گروهی با تبدیل روابط انسانی به نمادها و نشانه ها، مردم اکثر جهان را به یکدیگر پیوند می زند.

میتوان گفت از بعد فرهنگی جهانی شدن را بیشتر ناظر بر فشردگی زمان و مکان و پیدایش شرایط جدید برای جامعه جهانی و جهانی شدن فرهنگه. این بعد از جهانی شدن بر اقتصاد و سیاست هم داره برتری پیدا می کند و عمده توجه آن بر روی مشکلاتی تمرکز دارد که فرهنگ جهانی با استفاده و بهره گیری از رسانه های جمعی داره برای هویت ملی و محلی به وجود میاره.

و طرفداران و موافقان فرهنگ جهانی شدن معتقدند، وسایل ارتباط جمعی و فن آوری نوین باعث نزدیکی فرهنگ ها در کشورهای مختلف و جوامع مختلف شده و یک فرهنگ مسلط در جهان شکل گرفته.

 

6.         مبحث خاص گرایی و عام گرایی فرهنگی (تعریف و توضیح)

عام گرایی فرهنگی:

فرهنگ یک جعبه ابزاری است که شامل اعمال و عادتهایی میشود که به ما کمک می کند تا جهان را بشنایم و درک کنیم. مثل دین ، علم و بر روی آنها عمل کنیم مثل فناوری هایی که در اختیار ماست و یک منبع نهادهای احساسیه مثل هویت ملی، و ارزشهاست، مثل آزادی، عدالت، که بواسطه همه اینها ما هویت کسب می کنیم و به اعمال و کارهای خودمان جهت می دهیم و آنها را توجیه می کنیم.

به بیان دیگر هر فرهنگ در بر گیرنده هزاران هنجار، ارزش، باور، نهاد و فناوری و روابط مادی است.

·         هنجار همان انتظارات رفتاری است

·         ارزش همان معیار تعیین مطلوب یا نا مطلوب، خوب یا بد، زشت یا زیباست.

·         باور همان تصورات درباره عام و اجزای اون .

·         نهاد، اشیا و کنش هایی که از لحاظ اجتماعی معنای خاصی دارند.

اجزاء و عناصر بیچیده فرهنگ، به هیچ وجه منسجم و ثابت نیستند و در چهار چوب فضا و زمان دگرگون می شوند. با گذشت زمان برخی اداب و رسوم ها از بین رفته و برخی دیگر دگرگون می شوند و برخی فرهنگ ها نیز در فرهنگ های دیگر ادغام می شوند که این سیار بودن و متغییر بودن فرهنگ دلیلش اینست که فرهنگها ساخته می شوند و اکتسابی هستند مثل تعریفی که آقای  تیلور ارائه میدهند.

عام گرایی فرهنگی اساسا معطوف به اصول، ارزش ها و معیارهایی که همه مردم در همه جا برایشان معتبر است . اعتبار چنین اصول و ارزشها و معیارها، به علایق و تعلقات محلی، قومی، زبانی، نژادی و دینی فرد بستگی ندارد و انسان را مثل انسان در نظر میگیرد. مثل صلح، امنیت، آزادی های فردی از جمله ارزش هایی هستند که هر شخص باید بدون توجه به علایق شخصی در آن، وفاداری های اجتماعی را بپذیرد.  مثلاً هر گونه صدا های سرکوب شده و نادیده گرفته شده نوعی همگرایی فرهنگی به شمار می آید . در واقع محور و جوهره و هسته عام گرایی، تلاش برای درک کردن دیگران و درک شدن توسط دیگران است از طریق اصول و مسایل مشترک.

عام گرایی بر خلاف خاص گرایی بر انطباق – انعطاف – آموزش و تفاهم استوار است . پس میتوان گفت که عام گرایی فرهنگی به آن دسته از واکنش ها و تحولات فرهنگی اطلاق میشود که بر محور تبادل، آموزش و هم زیستی شکل می گیرد.

عام گرایی فرهنگی رهیافت فرهنگ ها  افراد و گروههایی است که بنا به عوامل و عللی احیای فضای های بسته فرهنگی را نا ممکن و یا حتی زیان بار می بینند و با توسل به گفتگو و عمل، به بازسازی خودشان مپردازد.

مصداق عام گرایی فرهنگی= مثل یکسری گروههای غیر بومی مقیم شهرهای بزرگ که در عین هم زیستی با فرهنگ رایج، عناصری از آن فرهنگ را جذب می کنند.  یا حالا ساکنان شهرها و روستاهای دور افتاده که بخش هایی از فرهنگ جهانی رو میان کسب می کنند و بومی می کنند

خاص گرایی فرهنگی:

بسیاری از پژوهشگران جهانی شدن، خاص گرایی فرهنگ را فرایند پیچیده ای می دانند که آثار و نتایج و پیامدهای تناقض آمیزی دارد و برجسته ترین نمود این تناقض را می توان در عرصه فرهنگ دید/

خاص گرایی فرهنگی را توسل به عناصر هویت بخش فرهنگی خاص می دانند که در آن بر بی همتایی شیوه های اعمال و ایده های یک گروه یا جماعتی معین تاکید بشه.
 برخی ویژگی های اصلی خاص گرایی فرهنگی در مقایسه با عام گرایی فرهنگی

) شاید خیلی از این ویژگی های که ما می گوییم که در عام گرایی فرهنگی هست، شاید در خاص گرایی فرهنگی هم باشد. لذا شاید در یکی برجسته تر باشد.)

 در عام گرایی فرهنگی، فرایند جهانی شدن و پیامدهای آن بدون تردید پذیرفته است و عام گرایی فرهنگی دیدی انتقادی نسبت به وضع موجود دارد همیشه.

 

7.         جهانی شدن و شهر جهانی (تعریف و توضیح)

جهانی شدن شهر  شهر از مدت‌ها پیش عرصه راهبردی برای کاهش بسیاری از موضوعات مهم پیش روی انسانها و جامعه بوده. در نیمه نخست سده بیستم میلادی، مطالعه در مورد شهرها در دل جامعه شناسی شکل گرفته است. این امر را میتوانیم در آثار جامعه شناسانی مثل گئورگ زیمل[1] ماکس وبر[2]، والتر بنجامین[3] و مهمتر از همه اینها، مکتب شیکاگو و در آثار رابرت تاک آشکارا ببینیم. این جامعه شناسان در یک ساخت فرهنگی جدید و نوین که خودشان شهریت می نامیدند با فرآیندهای عظیمی چون: صنعتی شدن ، شهری شدن و بیگانه شدن و حاشیه نشین شدن بعضی شهرها روبرو شده اند.

برای این نظریه پردازها مطالعه شهر، نه به معنای مطالعه صرف پدیده های شهری است بلکه به معنی مطالعه فرآیندهای اجتماعی مهم یک دوران است. شهر و کلان شهر یکی از عرصه های تحقق روند های عمده و کلان اجتماعی را می سازند و از این رو می توانند موضوعی برای مطالعه و پژوهش های مختلف باشند. شماری از این روندها و پژوهش ها شامل: جهانی شدن، پیدایش فن آوری های نوین اطلاعاتی، تقویت پویایی های فرآیند فراملی و فرامحله ای، تحکیم حضور و تقویت صداهای گونه های خاصی از تنوع اجتماعی و فرهنگی، که مخصوصا در کلان شهرها شاهد هستیم مثل مهاجرت به کلان شهرها یکی از موارد و مسائل شهری است و مهاجرت یکی از فرآیندهای بنیادین جهانی شدن است. حتی مهاجرت از کشوری به کشوری دیگر.

شهر جهانی بستری را برای همکاری های تازه سیاسی و اقتصادی ایجاد می کند . شهرها محل بیشترین تلاقی میان مردم کشورهای مختلف و فرهنگ های گوناگون هستند.

[1] Georg Simmel آلمانی

[2] "Max" Weber آلمانی

[3] Walter Bendix Schönflies Benjamin آلمانی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.