مطالعات فرهنگی و رسانه
مطالعات فرهنگی و رسانه

مطالعات فرهنگی و رسانه

رسانه رسانه

استفاده از ابزارهای وب 2 در روابط عمومی


استفاده از ابزارهای وب 2 در روابط عمومی


وب 2وب 2 چیست؟
«مفهوم وب2 اولین بار در یک همایش توسط معاون موسسه oreilly مطرح شد. آنها به دنبال نسل جدیدی از وب بودند که بتواند جذاب، کاربردی و قابل گسترش باشد. اینگونه بود که کنفرانس وب2 شکل گرفت و بحث های زیادی پیرامون این پدیده مطرح شد.»¹
در واقع سایتهایی که جزو وب 2 شناخته می شوند بیش از هر چیز بر سهولت ارتباط میان کاربران و شبکه سازی مبتنی می باشند.

سیستمهای میکروبلاگینگ
اینگونه سایتها «مکانی است برای به اشتراک گذاشتن افکار، لحظات و احساسات شخصی خود با دوستان، همکاران و خانواده است تا در هر لحظه با پاسخ به سئوال “در حال انجام چه کاری هستید؟” با آنها در ارتباط باشید و از احوال خود آنها را با خبر سازید.»²

  
معروفترین سرویس مربوط به میکروبلاگینگ سایت «twitter.com» و مشابه ایرانی آن سایت «viwio.com» است. با ثبت نام در این سایتها شما می توانید اخبار کوتاه خود و یا اطلاعات کوتاهی را که تمایل دارید به اطلاع مخاطبان برسانید. برای مرتبط شدن کارکنان سازمان با حساب کاربری شما کافیست به بخش “جستجوی دوستان” و سپس “ارسال دعوتنامه” بروید و آدرس ایمیل افراد مورد نظرتان را وارد نمایید تا دعوتنامه عضویت برایشان ارسال گردد و با عضویت آنها به شبکه مخاطبان شما بپیوندند.
به علاوه کاربر می تواند با وارد شماره تلفن همراه خود در این سایتها و ثبت آن با کمک تلفن همراه خود نیز حساب کاربری اش را به روز کند.
شبکه های اجتماعی
«شبکه ی اجتماعی ساختاری اجتماعی است و از گروه هایی(که عموما فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده‌است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند.»³
شبکه های اجتماعی اینترنتی که خود در واقع محصولی از وب 2 محسوب می شوند با ارائه و گسترش انواع امکانات ارتباطی ایجاد ارتباط میان کاربران و یا اطلاع رسانی میان آنها را بسیار ساده می سازند. معروفترین شبکه های اجتماعی اینترنتی « facebook.com» و «myspace.com» هستند و در ایران نیز سایت «cloob.com» که از سال 1383 تاسیس شده به عنوان الگویی موفق در این زمینه عمل کرده.
با ثبت نام در این شبکه ها نیز می توانید ضمن ارسال دعواتنامه و افزودن کارکنان و مخاطبان سازمان به فهرست دوستان، کار اطلاع رسانی و ارتباط گیری با آنها را تسهیل نمایید. همچنین در این شبکه ها شما می توانید عکسهای مورد نظرتان را قرار دهید با مخاطبان رو در رو گفتگو کنید و …
البته امتیاز سایت فیسبوک نسبت به سایتهایی با کارکرد مشابه بیش از هر چیز امکان افزودن ابزارکها و نرم افزارهای کوچکی است که در این سایت دیده شده. مثلاً شما برای به روز کردن اکانت توییتر یا بسیاری از خدمات و سایتهای اینترنتی دیگر مجبور نیستید از این سایت خارج یا به همه آنها مراجعه کنید، چرا که ابزارک مفید برای همه این خدمات در سایت فیسبوک موجود است که امید است سایتهای ایرانی کلوب، وی ویو و … نیز تلاش بیشتری برای مرتبط شدن و ارائه هماهنگ خدمات داشته باشند.
استفاده از خبرخوان گوگل
با ثبت نام در سایت «reader.google.com» و یا استفاده از حساب کاربری گوگل یا جیمیل برای ثبت نام می توان استفاده های زیادی از خبرخوان گوگل نمود. با وارد کردن خوراک هر سایت (Rss) شما در اسرع وقت در جریان آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به آن سایت قرار خواهید گرفت.
مثلاً من با توجه به نیازی که به دانستن اطلاعات و اخبار صنایع پتروشیمی به ویژه «ایزوسیانات» داشتم خوراک (Feed) سایتهای خبری داخلی مرتبط مثل «shana.ir» و «nipna.ir» و نیز سایتهای مرتبط خارجی مثل «puworld.com» یا «icis.com» را نیز در پوشه ای خاص که در خبر خوان با عنوان «پتروشیمی» ایجاد نمودم، وارد کردم. لازم به ذکر است که چنانچه سایتی خروجی Rss نداشته باشد خود خبرخوان گوگل زحمت ایجاد آن را خواهد کشید. فقط کافی است آدرس صفحه اخبار سایت را با دکمه «Add a subscription» به آن اضافه کنید.
سپس به بخش خبری گوگل «news.google.com» رفتم و با جستجوی کلمه «Isocyanates» که محصول تخصصی شرکت من می باشد خوراک «rss» جستجو را نیز به خبرخوان گوگل اضافه نمودم. با این کار اگر سایتی که من در خبرخوان خود عضو آن نیستم، خبری منتشر کند که موضوع مورد علاقه من در آن خبر وجود داشته باشد، فوراً از آن مطلع می شوم.
با توجه به توضیحات فوق شما همواره از کلیه اخبار و اطلاعات صنعت و رشته تخصصی خود کاملاً مطلع خواهید بود.
نکته مهم: تنها اطلاعات و اخبار عمومی را در سایتهای اجتماعی قرار دهید و از قرار دادن هر گونه اطلاعات و اخبار محرمانه خودداری کنید چرا که امکان دسترسی به اطلاعات شما وجود دارد.
منابع:
1- «macromdiax.com»
2- «viwio.com»
3- «Wikipedia.org»



عناوین یادداشت ها 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.